Daar waar de ene deur sluit, gaat er weer een andere open!

Door: Roel van Dijk

De eerste dagen van de crisis sloeg de onzekerheid om het hart bij agro ondernemer Roel van Dijk. Als boer met 75 vleeskoeien levert hij voor 50% aan consumenten in de winkel, aan huis en op 9 andere verkooppunten in de regio. De andere 50% van zijn omzet is afkomstig van de horeca via Boerenhart. Hij ziet direct de helft van zijn omzet in rook opgaan. Maar onzekerheid is een slechte raadgever, dus deze ondernemer in hart en nieren besloot niet bij de pakken neer te gaan zitten. Hij vroeg de NOW aan en tot zijn grote verbazing gebeurde er iets wat hij niet had verwacht.

Onverwachte wending

“Dan staat je handel op een laag pitje en dan moet je hard nadenken over wat de volgende stap gaat zijn” zo begint Roel zijn verhaal op de vraag wat de crisis betekende voor zijn bedrijf. Hoewel het stil lag, gebeurde er iets verrassends wat hij zelf totaal niet had verwacht. Het werd in de tweede week buitengewoon druk in de winkels. “De mensen namen in eerste instantie extra vlees mee.” In de koelingen van zijn winkels staan drie grote vriezers. Een zit vol met prachtige producten van zijn eigen koeien en de andere twee zijn gevuld met kip en varkens. “Ik werk alleen maar met boeren uit de omgeving, die op een onderscheidende manier produceren. Samenwerken heb ik altijd in geloofd en dat doe ik nu al jaren. Vandaar dat je in de winkel op mijn erf allerlei soorten producten ziet liggen. Alleen geen groenten, dat verkopen ze bij de overbuurman. En je moet elkaar niet in de weg gaan zitten vind ik altijd.”

Buitenbeentje

Roel heeft vanaf zijn 16e gewerkt. Eerst in het boerenbedrijf bij zijn vader, waar ze 30 melkkoeien en wat vleesvee hadden. Als ZZPer verhuurde hij zich en daarnaast haalde hij voor de gemeente vuil op. “Dat was een prima combinatie”. Toen hij 12 jaar geleden het bedrijf overnam, had hij de keuze om op te schalen naar een veehouderij met minstens 200 koeien of om het anders te doen dan anderen. Roel bedacht zich dat als hij het vlees en de melk van zijn eigen dieren rechtstreeks verkoopt aan de markt, hij meer zou kunnen verdienen.

“Bij ons is het elke dag open dag. Iedere bezoeker is altijd welkom, want ik ben trots op mijn bedrijf en dieren.”


Alle kleine beetjes helpen

Hij begon met een kleine winkel naast het huis, waar een handje vol mensen hem wisten te vinden. Daarnaast ging hij naar alle streekmarkten in de regio, ook met de producten van andere boeren uit het Binnenveld, maar liefst 14 streekmarkten per jaar in totaal. Hij verkocht er vrijwel niets, maar deelde kaartjes uit aan de mensen en vertelde ze over het pure product. “Wie gelooft hiermee snel geld te verdienen, heeft het mis. Je moet het opbouwen en elke dag keihard werken. Maar ik ging gewoon voor een levensvatbaar bedrijf en ik geloofde erin dat het op een dag moest lukken.” Langzaamaan zag hij steeds meer mensen van de markt ook in zijn winkel verschijnen.

“Als ik ’t vast heb, laat ik het niet meer los!”
Rotsvast geloof in het pure product.

Samenwerking

In de tussentijd werd hij gevraagd mee te denken bij Ede Foodstad. “Het was enorm veel werk, maar het heeft me veel bekendheid en promotie gegeven” aldus Roel. Hij mocht pitchen bij de Food Floor, was vanaf dag één betrokken bij Boerenhart, deed mee aan de masterclasses van Ede Food en zo pakte hij nog vele andere projecten met beide handen aan. “Ik heb zoveel mensen leren kennen. Daardoor heb ik mijn ideeën steeds verder ontwikkeld, want je kunt met mensen overleggen die ook met ondernemerschap bezig zijn in de Food. Je weet waar je het over hebt met elkaar en door die samenwerkingen zijn zoveel mooi dingen ontstaan.”

Ommekeer

De laatste 4 jaar barste het uit zijn voegen. De mensen wisten zijn winkels te vinden en ook de verkooppunten elders namen toe. Roel is onlangs gaan samenwerken met PuurDichtbij, de nieuwe maaltijdbox met pure producten van o.a. de melk- en vleesboerderij Het Binnenveld. De maaltijdboxen worden bij hem samengesteld en vanaf daar verzonden naar de mensen thuis. Ook zijn de producten te vinden in de automatiekwand van Boer Thijs en is hij onlangs ook zelfstandig geworden met zijn melk. Dit laatste vertelt hij vol trots. “Want dit betekent weg van de monopolie van grote bedrijven en de vrijheid om zelf te bepalen wat je doet.” Zijn koeien produceren jaarlijks 450 000 liter melk en daarvan wordt onder andere door de Meesteraffineurs kaas gemaakt, ook maken we verse zuivel en kwark. Ook is een imker op de boerderij dagelijks bezig honing te vervaardigen. “De imker komt uit Syrië en is echt een vakman in de honing, prachtig om te zien. Het is een beleving voor de klanten in de winkel als ze hem bezig zien. Kijk en daar hou ik van. Dat vind je maar op weinig plekken”, vertelt Roel met gepaste trots.

Totaal anders

“Daar waar ik voorheen nog 50% aan de horeca leverde, is het de afgelopen maanden volledig verschoven naar de consument. Na die tweede week, zag ik steeds meer nieuwe gezichten. In totaal heb ik meer dan 100 klanten per week extra. De mensen kopen mooie stukken vlees, luxe producten en gewoon iets extra’s omdat ze nu niet naar een restaurant kunnen. Ook lijkt het of de mensen nu meer stilstaan bij hoe belangrijk goed voedsel is. We realiseren ons veel meer wat de waarde is van alles en ze zijn bereid om dat er ook voor te betalen. Ik zeg het al jaren, samen met de vele boeren waarmee ik samenwerk. Maar nu is de tijd in ons voordeel komen te staan. Natuurlijk hoop ik dat straks ook weer de horeca gaat lopen, want wij zijn er helemaal klaar voor. We kunnen nog veel meer aan.” Met dat hij deze woorden uitspreekt, laat hij zijn goed gevulde koelcellen zien met het prachtige pure product van zijn eigen dieren die elke dag liefdevol van kalf tot koe worden groot gebracht.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws