We vragen veel van onze mensen, maar hoe houd je ze betrokken?

Door: Marjolein de Jong

De eerste stappen terug worden weer voorzichtig gezet. De meeste branches mogen de deuren weer openen. Weliswaar op een kier, maar wel vol enthousiasme! Uit de antwoorden van de NEON enquête gehouden onder de foodondernemers, blijkt dat het voor ondernemers een grote uitdaging is. Want ons personeel is het grootste kapitaal van de organisatie.

Marjolein de Jong van Fan Factory kennen we als bevlogen spreker tijdens de laatste Neon bijeenkomst “Hoe houd je talent in de tent?”. Zij is expert betrokkenheid creëren onder de medewerkers. Zij geeft onze NEON Food ondernemers in dit artikel een aantal tips. “De medewerkers komen straks weer terug op hun eigen werkplek, echter in een totaal andere wereld! Als ondernemer heb je hard gewerkt aan een overlevingsstrategie. De overheid heeft snel geschakeld. Maar is je personeel er ook klaar voor?”, dat is de vraag die Marjolein nu dagelijks stelt aan ondernemers en HR managers.

Tips voor het terugkeren op de werkvloer

”De gelopen weken heeft met name in het teken gestaan van coronaproof werken. Zowel op afstand of als het niet anders kon, op de bedrijfslocatie. Mijn eerste tip aan de ondernemers is dan ook; realiseer je dat de afstand letterlijk en figuurlijk groot is geweest. Neem daarom de tijd voor je medewerkers. Zorg ervoor dat ze zich weer een hecht team blijven voelen, klantgericht blijven en niet zwichten de regels te breken. Jij als ondernemer hebt misschien wel het grote geheel voor ogen, je weet van de regels en je bent dagelijks met een overlevingsstrategie bezig geweest. Helaas kun je datzelfde je niet van al je medewerkers verwachten. Dus neem je personeel als belangrijk onderdeel mee in je nieuwe strategische bedrijfsplan.” Zo zegt een vrolijke Marjolein.

Teamgevoel weer terug laten komen

Omdat veel medewerkers de afgelopen 2,5 maanden hebben thuis gewerkt, zie je dat er steeds minder binding is bij het bedrijf waar ze werken. Je mist nu het echte teamgevoel, ondanks de vele digitale overleggen, de thuiswerk-pakketten en alle andere zaken die we op afstand hebben proberen te regelen. “Organiseer daarom een welkom-terug-training voor al je personeel, voor zowel grote als kleine teams. Zet de medewerkers eens in de schoenen van de klant en doorloop de ‘vernieuwde’ klantreis zodat zij weten wat hun klanten straks ervaren”, adviseert Marjolein.

“Om deze training effectief te laten zijn, raden we je aan de 70-20-10 manier van leren toe te passen.” zegt Marjolein. Als we doorvragen over wat het precies is, zegt Marjolein; “Dit is een  manier van leren, die heel effectief werkt. Het is iets te uitgebreid om er nu dieper op in te gaan. Maar deze methode en nog een aantal tips staan in een blog op onze website.”

Het gaat allemaal anders

Duurzame gedragsverandering, het niet terugvallen in oude patronen, is waanzinnig lastig. Zie het als een nieuwe inwerkperiode, aangepast op de huidige actualiteit. Onderschat dit niet en besteed er vooral wél tijd aan, de waarde hiervan is ongekend.

Als je nu denkt: ik kan wel hulp gebruiken, dan kan ik je helpen met het opzetten van het “nieuwe werken”.
In onze Fan App kun je inwerkprogramma klaarzetten, zodat quizzen en trainingen die je maakt over ‘het nieuwe werken’ bij elke medewerker terecht komt zonder dat je hier zelf druk mee bent. Denk aan: nieuwe regels in korte e-learnings, polls, evaluatieopdrachten en team-uitdagingen voor op de werkvloer. Zo maak je van de externe medewerkers weer een betrokken teamplayer!”, aldus Marjolein de Jong van Fan Factory.

Klik hier als je nog meer wilt weten van de verschillende mogelijkheden: ‘inwerkproces’!

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws