Rennen, vliegen en stilstaan

Door: Roel van Dijk

Dé agro ondernemer Roel van Dijk, boer met 75 vleeskoeien, leverde voor 50% aan consumenten in de regio en andere 50% van zijn omzet was afkomstig van de horeca. Tijdens de eerste lockdown zag hij direct de helft van zijn omzet in rook opgaan. Maar onzekerheid is een slechte raadgever, dus deze ondernemer in hart en nieren besloot niet bij de pakken neer te zitten. Hoe gaat het nu met Roel en zijn melk- en vleesboerderij Het Binnenveld?

Ommekeer

“In de tussentijd is er veel gebeurd, tijdens de eerste lockdown was het vooral de onzekerheid die de boventoon voerde. Al snel zagen we in onze winkel en al onze verkooppunten een grote groei van consumenten. Hierdoor verschoof onze omzet volledig naar consumenten.”

De tijd tikt door

“Na die eerste weken ging ook de horeca allerlei concepten bedenken om in leven te blijven. Toen de regels weer wat soepeler werden, zagen we een snelle groei van de omzet in de horeca. Weliswaar een veel breder assortiment dan voor de lockdown, toen deden wij veel grote evenementen. De omzet van de horeca was weer bijna op pijl van voor de lockdown. Daarmee hadden wij wel een uitdaging om alles op tijd klaar te krijgen, want gelukkig blijft de omzetstijging van ruim 30% aan de consumentenkant.”

“Het lijkt dat erop dat deze lockdown ons harder gaat raken dan de vorige.”

Horeca keldert opnieuw

In oktober kwam het bericht dat alle horeca weer dicht moest, was dit een harde klap voor jullie? “Ja dat was heftig, we zagen in één keer 80% van de omzet in de horeca kelderen. En het verschil is nu ook dat we geen extra stijging in de winkels zien. Het lijkt dat erop dat deze lockdown ons harder gaat raken dan de vorige.”

“Mijn motto: doe wat je belooft en blijf jezelf!”

De vorige keer dat we je spraken, ging je niet bij de pakken neer gaan zitten. Hoe zie je de toekomst nu? “Als we gezond mogen blijven, komen we deze tijd ook wel weer door!” zegt deze ondernemer in hart en nieren.

Korte keten kaas

“Afgelopen tijd ben ik druk geweest met overleven en toch meer richting consumenten aan het denken. Ik ben ook bezig om een weg te vinden om in meerdere supermarkten onze kaas in de schappen te krijgen. Daarvoor doe ik mee met de verdiepende masterclass (produceren in de korte keten).”

Roel vertelt waar die het meest trots op is: “Ik weet niet wat ik onder trots mag verstaan, maar ik vind het wel heel mooi dat de weg die we zijn ingeslagen tot nu toe niet is tegengevallen. Alle producten van je eigen bedrijf zelf vermarkten, is toch wel een hele uitdaging die je er niet even bij doet. Maar het geeft wel zoveel positieve energie dat we elke dag weer met plezier aan het werk gaan.”

Roel geeft het estafettestokje door aan Nicole van PS in foodservice!

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.