Data in the food is hot

Door: Nicole Kleuskens

Stel je eens voor dat er één plek zou zijn waar alle ingrediënten en productinformatie van jouw foodproduct verzameld is. Een online database die iedereen kan checken. Dat is handig voor producenten, afnemers, groothandels, horeca en ziekenhuizen, vond ook het bedrijf PS in foodservice. We zijn in gesprek met directeur Nicole Kleuskens en vragen haar naar het nut en de noodzaak van de database.

Potjes draaien in de supermarkt

Nicole komt uit de horeca en heeft een levensmiddelen achtergrond. Ze draait zelf altijd de potjes om in de supermarkt. “Niet alleen om te weten wat erin zit maar omdat ik vaak nieuwe producten zie. Dan ben ik benieuwd wie het maakt.” Dat Nicole anders naar producten kijkt, blijkt wel als ze vertelt over groenten en fruit: “Groenten en fruit is heel merkloos. Je ziet wel iets verschil, zo is er meer branding bij appels en tomaten. Daar heb je keuze tussen verschillende soorten. Maar je ziet niet duidelijk waar het vandaan komt. Uit welk land komt het en komt het uit de kas of uit de grond?”

Voor groot en klein

Als producent weet je als geen ander hoe belangrijk het is dat informatie over jouw product transparant is. Sommige informatie zoals ingrediënten, voedingswaarden en allergenen zijn verplicht om te vermelden op het product. Het verhaal achter het product en de keurmerken, zoals het Beter Leven keurmerk, waarmee het product zich onderscheidt, worden ook vastgelegd in de database van PS in foodservice. De producent zorgt zelf dat deze informatie erop gezet wordt en up-to-date blijft. Niet alleen voor grote producenten is de database interessant. Er komen ook steeds meer kleine lokale ondernemers bij. “Zij zien de meerwaarde van de database in en het gemak wat het oplevert. Ze hoeven de productdata maar één keer in te voeren en daarna is de informatie beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. En dat zijn vaak vele partijen. Als je een wijziging hebt, hoef je dat ook maar op één plek aan te passen.”

Schepje meer of minder?

Een trend die Nicole ziet is dat de database wordt gebruikt als keuzehulp. “Een ziekenhuis wil bijvoorbeeld een gezondere lunch klaar maken voor zijn patiënten. Via de database zie je welke producten minder suiker en zout bevatten. Dat helpt bij het maken van keuzes. Wij werken veel samen met het bedrijf Foodstep. Wij leveren de input aan wat er in het product zit en zij monitoren in de tijd of het aanbod ook echt gezonder is geworden. Een mooie aanvulling” zegt Nicole.

“Een product is onderscheidend als het uit Nederland komt”

Hollands glorie

Een andere trend die duidelijk zichtbaar is, is het eten van Nederlandse producten. “Dat is echt een verschil met 10 jaar geleden. Toen maakte het niet veel uit waar een product vandaan kwam. Nu is een product juist onderscheidend als het uit Nederland komt” vertelt Nicole. Tot slot ziet Nicole dat er steeds meer nieuwe gezonde producten ontstaan. De overheid stimuleert gezond eten. Een mooi voorbeeld zijn de suikerrijke jams die nu al worden vervangen door gezondere vruchtenspreads.

Hoe scoor jij?

Een duidelijk toekomstbeeld heeft Nicole ook: ”We hebben de data en willen dat 100% van de producten inzichtelijk is. We zitten nu op meer dan 75%. De data kunnen we ook verder verrijken en dan kun je bijvoorbeeld zien hoe je product scoort ten opzichte van het gemiddelde van de markt. Is jouw product bijvoorbeeld gezonder in vergelijking met soortgelijke producten”.

“We zitten in het hart van de foodsector”

In het food hart

Het kantoor is gevestigd in de Frisokazerne in Ede en daar hebben ze veel profijt van. “Je zit in het hart van de foodsector, er zijn veel gelijkgestemden bedrijven. Je snapt elkaars problemen en dromen en het zet nieuwe deuren open. Op het WFC-terrein zijn er ook veel startups en dat is tof. Dat zorgt voor een goede diversiteit” vertelt Nicole.

Gezocht: startups

“Blijf jezelf ontwikkelen en durf te vragen aan je netwerk. Je netwerk kan je altijd wel verder helpen. Bel gewoon op als je een nieuw product hebt. Wij doen dat door aan startups een voucher te geven van PS in foodservice om een jaarlang gratis gebruik te maken van de database. We zetten het ook in de spotlight op social media waardoor het product bekendheid krijgt. Zo probeer je toch je steentje bij te dragen” zegt Nicole.

Ben jij een startup en wil jij een jaarlang gebruik maken van PS in foodservice? Durf te vragen! Mail naar Nicole: nicole@psinfoodservice.com.

De estafetteronde gaat door en Nicole geeft het interview stokje door aan Marieke Lameris van Lekker Lupine.

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.