Door: Marieke Laméris
Een onbekende boon waar marketeer Marieke Laméris van Lekker Lupine grootste plannen mee heeft. Het gaat over de lupineboon. Is het de vervanger van soja maar dan van Nederlandse bodem? We vragen Marieke het hemd van het lijf over deze onbekende boon.
Er zitten zoveel voordelen aan de lupineboon dat het bijzonder is dat de meeste mensen deze boon nog niet kennen en eten. Tijd voor verandering vindt Marieke. Vanuit haar marketingachtergrond zag ze meteen kansen voor de boon. “Het is een superboon want het draagt bij aan oplossingen voor de problemen in ons huidige voedselsysteem. De boon past goed in een meer plantaardig dieet, het bevat namelijk alle essentiële eiwitten en voedingsstoffen. De boon is het meest eiwitrijke gewas wat er is, vergelijkbaar met soja maar dan van Nederlandse bodem. Ook is lupine echt een allrounder in de keuken, je kan er van alles mee maken: van ontbijt tot en met diner en dessert. Denk aan smoothies, burgers, curries en ijs.
Het gewas is daarnaast goed voor de bodem en biodiversiteit. Er komen veel insecten op af. Doordat het zomers een paar weken bloeit ziet het er ook nog eens leuk uit. Tot slot komt het meeste van ons dagelijks eten vaak van ver, terwijl de lupine gewoon hier uit de buurt komt. We zien dat steeds meer mensen lokaal willen eten.”
Een concreet en compleet plan voor de eiwittransitie, waarbij ze de teelt én de vraag bij consumenten stimuleren.
André Jurrius is begonnen met het telen van deze bijzonder boon op zijn Ekoboerderij de Lingehof. Op zijn 125 hectare grond verbouwt hij 14 gewassen waarvan één gewas lupine is. Via het Rabobank Food Forward netwerk leerden Marieke en André elkaar kennen en ze raakten aan de praat over de peulvrucht. Marieke was onder de indruk van alle voordelen van de boon. Nu maken ze zich samen sterk voor de lupineboon. Dat steeds meer mensen het een interessante boon vinden, bleek toen ze het beste idee van de Rabo Food Forward Gelderland wonnen. De jury vond dat ze een concreet en compleet plan hebben voor de eiwittransitie, waarbij ze de teelt én de vraag bij consumenten stimuleren.
Van curry, chocoladecake tot bitterbal, met de lupineboon kan je alle kanten op.
De grootste uitdaging voor Lekker Lupine is om vraag en aanbod met elkaar in balans te brengen. Marieke vertelt: ”De consument moet het verhaal achter de boon weten, dan zijn ze nieuwsgierig om hem te proeven. Er moeten makkelijke recepten komen zodat je weet wat je er mee kunt. Zo maakte Rens Kroes al eens een recept voor falafel van lupine en deden 10 horecabedrijven uit Wageningen vlak voor de lockdown nog mee aan een actie om twee weken lupine op de menu kaart te zetten. Gemeente Wageningen maakte dit mede mogelijk omdat zij ook horeca willen stimuleren meer plantaardige alternatieven op de menukaart te zetten. De lekkerste recepten werden geserveerd: soeoen, curries, borrelplanken met lupine bitterballen en humus. Deze actie trok veel landelijke media.
We zijn nu met productontwikkelaars in gesprek om producten te ontwikkelen onder het merk Lekker Lupine. Deze producten willen we straks in het schap hebben naast de bonen die je nu al kan kopen in een potje bij de Albert Heijn, Jumbo en de biologische supermarkten.
Lekker Lupine werkt veel samen met Wageningen Universiteit. Studenten voeren allerhande onderzoeken uit en adviseren. Van communicatiestrategie tot en met onderzoek naar de behoefte van lupine bij consumenten. “Een mooie conclusie is dat alle doelgroepen, van vleeseter tot vegan, het lokale aspect heel interessant vinden aan lupine. Het heeft niet kilometers gevlogen voordat het op je bord beland. Daarnaast vindt elke doelgroep iets anders interessant aan de boon. Vegans zijn blij dat alle essentiële voedingsstoffen erin zitten en een vleeseter kan het interessant vinden omdat het goed is voor de lijn omdat er weinig zetmeel in zit.
Samenwerkingen staan centraal bij Lekker Lupine. Door het netwerk van Marieke, dat ze vroeger heeft opgebouwd als citymarketeer bij de Gemeente Ede, vindt ze snel haar weg tussen de foodbedrijven, maatschappelijke organisaties en consumentengroepen. Ze is betrokken geweest bij de oprichting van de streekproductenbox van ‘Uit Veluwe’ en heeft met lupineproducten meegedaan met de ’40 dagen eten uit de streek’ challenge. Deze samenwerkingen zorgen dat lupine meer bekendheid krijgt.
“Over 10 jaar eet iedereen lupine”
Thuis bij Marieke wordt er ook volop lupine gegeten. Haar man heeft er zelfs al frikandellen van gemaakt. Haar kinderen willen nog wel eens zuchten als ze weer lupine zien. Daar moet Marieke om lachen, ze neemt haar missie heel serieus. “Want over 10 jaar eet iedereen lupine!” zegt ze terwijl haar ogen beginnen te stralen. “We hebben dan een mooi assortiment aan producten voor het ontbijt, lunch en diner en de mensen weten wat de meerwaarde is. Iedereen profiteert van de voordelen, de consument door de gezonde lokale voeding maar ook de boer. Zij krijgen een goede prijs voor de teelt en staan niet als laatste in de rij.”
Vond je dit artikel interessant? Lees ook:
Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.
Foto gemaakt door: Annemarie Kleve