Van Bolletjes vla tot klimaatneutrale zuivel

Door: Mark Boot

Dagelijks rollen er een half miljoen pakken zuivel van de band in de fabriek in Nijkerk. 100% natuurlijke zuivel, want voor minder doen ze het niet bij Arla Foods. We spraken met een enthousiaste Mark Boot, Managing Director bij Arla Foods Nederland, België en Frankrijk over het ondernemerschap binnen een zuivelcoöperatie, innovatie in combinatie met een oerproduct en de toekomstplannen.

Na 19 jaar in het buitenland te hebben gewerkt voor multinationals zoals Unilever en Friesland Campina, is Mark sinds augustus 2021 is hij weer terug in Nederland. Deze enorme bak aan ervaring zet Mark nu in bij Arla Foods.  De landen Nederland, België en Frankrijk vallen onder zijn hoede. “Arla Foods is één van de snelgroeiende voedingsbedrijven in Nederland met sterke merken zoals Arla, Apetina, Castello, Lurpak en Melkunie. We hebben leidende posities opgebouwd in strategische segmenten zoals biologisch, lactosevrij, on-the-go yoghurt en het high protein segment” vertelt Mark trots.

Gezond mantra

“Hoe kunnen we onze producten zo gezond mogelijk maken? Dit is het dagelijkse mantra bij Arla Foods, op basis waarvan we bepaalde afwegingen maken. Daardoor gaan we niet met alle trends mee of maken we sommige producten niet. Hoe zoeter hoe beter, dat gaat er bij ons niet in. We hebben liever dat een consument moet wennen aan het nieuwe smaakprofiel. Waar we bijvoorbeeld ook niet aan meedoen, is de houdbaarheid verlengen met kunstmatige toevoegingen. Wij kijken altijd naar natuurlijke opties” zegt Mark.

Kwaliteitserf

Arla Foods is als coöperatie eigendom van ruim 8.900 melkveehouders in zeven landen: Denemarken, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. In Nederland telt Arla Foods meer dan 80 melkveehouders en in België zijn het er zo’n 650. “Elke boer heeft een stem en dat is vaak een duidelijke mening. Het zijn ondernemers die je vrijheid moet geven. Dit kan natuurlijk een spanningsveld geven, maar dat is vanuit de ondernemende gedachte. Want de boeren weten heel goed hoe ze het beter kunnen maken op hun erf. Samen kijken we naar verschillende onderwerpen, zoals hoe we optimaal met mest om kunnen gaan of hoe we de levensduur van de koe kunnen verbeteren. Het mooie is dat we de kennis van één boer weer kunnen delen met de andere melkveehouders. De eisen die wij stellen aan onze zuivel is veel strikter dan de lokale regelgeving. Dat zegt iets over de mentaliteit van de boeren, zij willen zich ook conformeren aan onze 100% natuurlijke zuivel missie.”

De koe van morgen

De leden van de coöperatie managen hun bedrijf dagelijks zo dat ze klaar zijn voor de volgende generatie. Dat kan niet altijd even snel, maar daarom is het een lange termijnstrategie. Markt ligt het toe: “Als zuivelcoöperatie voelen wij de verantwoordelijkheid om onze impact op het klimaat te verlagen en om dat te bewerkstelligen vormen onze melkveehouders een belangrijke schakel. Door eisen en wensen van klanten, consumenten en de maatschappij in zijn geheel, moet je als boer nu investeren in het verduurzamen van je bedrijf. Dat zijn flinke investeringen die natuurlijk ook terugverdiend moeten worden. Om het rendement voor onze melkveehouders te verbeteren, moeten we het fundament onder onze strategie versterken en nog nadrukkelijker en sneller inzetten op duurzaamheid, digitalisering en innovatie. Een voorbeeld hiervan is de eerste klimaatneutrale zuivel die wij op de Nederlandse markt hebben geïntroduceerd: Arla biologisch klimaatneutraal.”

 

“Er ligt een uitdaging in de totale keten, van koe tot koelkast, om de impact op het klimaat te verkleinen.”


De kracht van Arla Foods

Naast duurzaamheid is innovatie ook een continu topic voor Arla Foods. Innovatie kan tot stand komen vanuit de vraag van de consument of een klant zoals een supermarkt, vanuit een ander land, maar ook door nieuwe technologische ontwikkelingen. Echter een nieuw product op de markt brengen duurt over het algemeen vrij lang. “We zijn in Nederland om nieuwe waarde voor onze consumenten te creëren. Ons bestaansrecht in de Nederlandse markt is dat we betere oplossingen ontwikkelen dan die er waren. Het vinden van de juiste receptuur, verpakking en testen duurt soms jaren. Hoe meer technologie erbij betrokken is, hoe langer het duurt. Het is makkelijker als we een product uit een ander land kunnen vermarkten in een nieuw land. We hebben niet hetzelfde assortiment voor alle landen. Zo is de Bolletjes vla van Melkunie een typisch Nederlands product. Tot slot, we hebben veel meer ideeën dan dat we producten kunnen maken, keuzes maken doet soms pijn. We willen de consument een groot assortiment aanbieden waarin we altijd trouw blijven aan onze eigen visie”, vertelt Mark.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws