Nieuwe eigenaar Heeren van de Wijn

Door: Rick van Bezooijen

Als je het over ondernemerschap hebt, dan heb je het over Rick van Bezooijen. De 29-jarige Rick is eigenaar van maar liefst tien Una Mas slijterijen en sinds kort is hij de kersverse eigenaar van de Heeren van de Wijn. We zijn bijzonder benieuwd naar de man achter het doorgestarte bedrijf en willen alles weten over zijn visie voor de toekomst. Lees mee met het verhaal over het pakken van kansen, lef tonen en slim ondernemen.

 

Van halfleeg naar half vol

Half januari kwam het nieuws naar buiten dat de Heeren van de Wijn failliet was verklaard. Bij de zaken in Ede, Veenendaal en IJsselstein, kon de wijnliefhebber al 20 jaar lang terecht voor een mooie en bijzondere wijn met een goede prijs. Voor de Heeren van de Wijn waren de horeca en de b2b markt de grootste afnemers. Daardoor heeft de coronatijd heeft er flink ingehakt. Het waren spannend tijden voor het personeel, de leveranciers en uiteraard ook de klanten. Na de schok was de vraag, wat gaat er gebeuren?

Als ondernemer met een flink aantal slijterijen kocht Rick het bedrijf van de curator en bracht duidelijkheid in de organisatie. Hij gelooft enorm in het concept van de Heeren van de Wijn en dat het een gezond bedrijf kan zijn. Daarom gaat hij op dezelfde voet verder. Het personeel kan gelukkig allemaal blijven. “Daar ben ik erg blij mee. Want goed personeel is het allerbelangrijkste, het is de motor van je bedrijf. Ik ben blij dat ik het geweldige concept over heb kunnen nemen. Met een beetje mazzel trekt de horeca weer aan. Dat is even spannend maar we kunnen gelukkig wat klappen opvangen” vertelt Rick.

 

“Als iedereen op de juiste plek zit, kun je vliegen!”

 

Jonge ondernemer

Ondernemen zit er al vroeg in bij Rick. Als kind verkocht hij boterkoeken en doneerde de winst aan het goede doel. Tijdens zijn studie, Small Business and Retail Management, liep hij stage bij de slijterij van de keten Mitra en kreeg hij een fantastisch aanbod van de toenmalige eigenaar. Hij kon de winkel overnemen en hoefde het pas in twee jaar af te lossen. Als 21-jarige knul neemt hij deze gouden kans met beide handen aan en opeens heeft hij 18 mensen in dienst. Voor het personeel was dat wel even wennen. Rick: “Als je iets al 30 jaar lang hetzelfde doet en je het opeens anders moet gaan doen, geeft dat wat weerstand. Maar ik probeer altijd de medewerkers in zijn kracht te zetten en loop absoluut niet rond als Napoleon. Ik moest mijzelf bewijzen aan het personeel en gaf het goede voorbeeld door keihard te werken.”

 

Als er wijn in het lijf zit, spreekt het hart.

 

Una Mas

De overname betekende wel het einde van zijn studie. Maar spijt heeft hij daar nooit van gehad. Want nog geen acht jaar later heeft hij tien consumentenwinkels in de omgeving van Utrecht onder de nieuwe naam, Una Mas. Wat in het Spaans ‘nog één’ betekent. Met de aankoop van de Heeren van de Wijn kwam er zelfs meer dan één bij. “Ik was al een tijdje op zoek naar een groothandel waarmee ik kan leveren aan de horeca. Toen de Heeren van de Wijn voorbijkwam, heb ik de kans gepakt. Zo bedien ik nu de consument én de horeca. Daarnaast heeft de Heeren van de Wijn prachtige eigen importwijnen. Dat betekent dat ik exclusievere wijnen kan leveren aan Una Mas en voor beide zaken inkoop- en logistieke voordeel kan behalen. Precies wat ik zocht” vertelt Rick.

 

Rosé kleurig

De toekomst van de Heeren van de Wijn ziet er weer rosé kleurig uit. Naast de reguliere verkoop worden er ook weer evenementen gepland zoals de bekende ‘Proeven aan de IJssel’, ‘Open flessen dagen’ en festivals waar uiteraard de wijn centraal staat. “Ook laten we onze zakelijke klanten langskomen en als de eigenaren van de wijnhuizen in het land zijn. Zij brengen prachtig verhalen mee en natuurlijk moet er worden geproefd. Dat zijn ook mooie momenten om alle klanten te leren kennen. Als er wijn in het lijf zit, spreekt het hart. Mijn netwerk zit rondom Utrecht, ik verwacht ook dat we ook meer die kant op gaan met de Heeren van de Wijn. Dat neemt niet weg dat ik het tof vind om deze regio te leren kennen. Wat ik nu al merk is dat iedereen met elkaar samenwerkt. Ze gunnen elkaar het, dat is prachtig om te zien. Dat gunnen heeft mij als ondernemer ook laten groeien. Als jonge ondernemer heb je de gunfactor lijkt het wel, want ik kreeg hulp uit vele hoeken. Daar ben ik heel dankbaar voor en wil dat graag ook teruggeven” zegt Rick.

 

Dream wijnzinnig

Ooit droomde van Rick ervan eigenaar te zijn van meerdere winkels. Dat doel is ruimschoots bereikt. Rick: “Nu droom ik dat wij alle wijnen uit eigen import kunnen halen. We hebben nu alleen onze eigen geïmporteerde wijnen vanuit Europa en ik zou graag ook zien dat we ook een eigen import hebben buiten Europa. Daarnaast is mijn ambitie om marktleider zijn in de horeca en business-to-business markt in de regio Veluwe en Utrecht. Daar ligt mijn focus nu.”

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws