Door: Gisella Frijlink
Van onderzoek tot implementatie en altijd bezig in de innovatie voor vooraanstaande foodbedrijven. We hebben het over NIZO, één van de grootste internationale onderzoeksinstituten dat gevestigd is in Ede. Aan het woord is kersverse CEO Gisella Frijlink over haar visie op Foodtech en de focus op foodbedrijven in de regio Foodvalley. Want daar liggen volgens haar grote kansen.
Nog geen jaar is Gisella als CEO bij NIZO aan het werk, maar ze is absoluut geen onbekende van het bedrijf. Al sinds haar studententijd als Wageningse levensmiddelentechnoloog kent ze NIZO. Na haar studie is ze in de sales terecht gekomen en ook daar had ze in verschillende banen contact met NIZO. 12 jaar geleden is ze voor zichzelf begonnen en zit nu helemaal op haar plek bij NIZO. “NIZO is echt mijn hobby, ik zit hier helemaal op mijn plek. De business interesseert mij, ik zie zoveel innovaties vlak voordat ze de markt op gaan” vertelt Gisella.
Toen de bedreven Gisella afgelopen maart CEO werd bij NIZO waren de banden van het bedrijf met de regio niet heel sterk. Ze zijn al tijden gevestigd in Ede maar werkte vooral internationaal. Toch is er een ommezwaai gekomen met de komst van Gisella: “Er gebeurt zoveel in de regio, de eiwittransitie is hot. We zien veel startende ondernemingen die behoefte hebben aan onderzoek. Het werk ligt hier in de regio voor het oprapen en er is ook zoveel kennis. Dat zorgt ervoor dat wij ons nu ook sterk focussen op de regio.”
Gisella vertelt: “Als ik kijk naar de regio zijn er zoveel interessante aspecten aan de regio. Toch zou het mooi zijn als we gezamenlijk kunnen kijken waar we de startups nog beter kunnen begeleiden. Hoe krijgen we de producten ook daadwerkelijk op de markt? Daar is veel lef, financiering en kennis voor nodig. Hoe kunnen we zorgen dat de tijd van onderzoek zo kort mogelijk wordt en de ondernemer zo snel mogelijk geld gaat verdienen met zijn product? Wat dat betreft loopt foodtech achter op biotech. 30 jaar geleden was biotechnologie nieuwe business, met voldoende financiering en kennis hebben we dit proces versnelt. Bij foodtech gaat dit langzamer, het zou mooi zijn als we dit ook kunnen versnellen. Wij willen startups graag helpen om te kijken of we de time to market kunnen verkorten door het doen van effectief onderzoek. Dan moet een ondernemer wel bereid zijn risico te nemen.”
“Als je denkt dat je fouten kunt vermijden, leer je onvoldoende”
NIZO is 70 jaar geleden ontstaan vanuit de zuivelbranche als gemeenschappelijk onderzoeksinstituut en 16 jaar geleden geprivatiseerd. Particulier en onafhankelijk. Dat is heel bijzonder aan een onderzoeksinstituut. “Voor onze klanten is dit een enorme pré. Wij zijn vaak net als zij, een commercieel bedrijf. We weten wat onderzoek kost en letten goed op de kosten. Natuurlijk moet het onderzoek ook écht iets opleveren voor het bedrijf. Dus niet alleen wat komt er uit het onderzoek maar hoe zorg je ook dat dit geïmplementeerd wordt in de fabriek? Iedereen die bij ons werkt, heeft dat door. De keerzijde van de mediale is dat het voor ons een uitdaging is dat we voor een vaste inkomensstroom moeten zorgen. Wij hebben dus een sterke marketing- en salesafdeling nodig.”
De klanten van NIZO zijn voornamelijk grote voedingsbedrijven, ingrediëntenproducten en bedrijven in het gezondheidsdomein. Er worden veel klinische studies uitgevoerd om te kijken naar de effecten van voedings- of health-gerelateerde producten op de gezondheid. Ook zaken die hiermee te maken hebben, zoals de effecten van bacteriën op je huid en welke gevolgen dat heeft voor cosmeticaproducten. Niet alleen multinationals zie je terug bij NIZO, ook startups zijn heel welkom. Gisella: “Het schakelen tussen internationale concerns en startups maakt het interessant. Ze stellen andere eisen maar vragen ook om een andere woordkeuze. Bij elke klant haal je een nieuwe bedrijfscultuur in huis. Die afwisseling houdt het werk heel aantrekkelijk voor de medewerkers”.
In haar loopbaan wil ze graag nog zien dat er echte lekkere vegetarische kaas op de markt komt. “De lekkere vegetarische kaas is een persoonlijke wens. Als vegetariër mis ik kaas en wat er nu op de huidige markt wordt aangeboden is het nog niet qua smaak. Door onze brede kennis bij NIZO doen wij ook veel onderzoek naar bijsmaken en mondgevoel. Ik hoop dat we onze kennis ook voor de kaas mogen inzetten” zegt Gisella. Dit is slechts een van de ambities die Gisella binnen NIZO heeft. Want elke dag zijn er zo’n 100 medewerkers druk bezig met onderzoek naar het verbeteren van de kwaliteit van voedsel. De komende jaren gaan we grote stappen maken in de wereld van food. NIZO blijft vooroplopen in deze transitie en kunnen we nog vele mooie innovaties verwachten van de hand van deze prachtige Edese organisatie.
* Het interview met Gisella heeft in september 2021 plaatsgevonden
Vond je dit artikel interessant? Lees ook:
Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws