Door: ICT Campus Regio Foodvalley
Op steeds meer plekken verschijnt de onbemande verswinkel Appeltje-Eitje. Dit betekent ook meer winkels om aan te sturen en te bevoorraden. Dat slimme inzet van data hierin een belangrijke rol speelt, bewijst Michiel van den Hurk, masterstudent Data Driven Business aan de Hogeschool Utrecht. ICT Campus zette hem in om algoritmes te ontwikkelen die helpen met de optimalisatie van de bevoorrading, maar ook met de beperking van kosten en het maken van meer winst.
De huidige aansturing van de onbemande verswinkels is inefficiënt en tijdrovend. “Ons huidige IT-systeem is spaghetti”, aldus Gertjan van Dam, een van de oprichters van Appeltje-Eitje. Alle winkels verzamelen veel data, zoals verkoopgegevens, maar hier wordt nog onvoldoende gebruik van gemaakt waardoor er geen zicht is op de productvraag. Een gemiste kans, volgens Van den Hurk: “Door datagedreven te werk te gaan, minimaliseer je nee-verkoop, beperk je kosten én maak je meer winst. Als je nog een stap verder gaat kun je flexibele prijsstelling introduceren, werken met persoonlijke aanbiedingen en nog beter inspelen op de wensen van de klant door het verbeteren van het assortiment.”
Appeltje-Eitje werkt met dagverse, beperkt houdbare producten. Het fruit wordt uit de gekoelde opslag geleverd en de eieren worden dagelijks gelegd. Door het jaar heen wordt dit aangevuld met verschillende seizoensproducten. De optimalisatie van de bevoorrading moet er naast efficiëntie ook op gericht zijn om de producten in perfecte conditie aan de consument te blijven bieden.
Van den Hurk kwam in zijn onderzoek tot de conclusie dat het model ‘Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (CPFR)’ hiervoor het best geschikt is. Dit model bepaalt namelijk drie belangrijke elementen:
Het CPFR-model biedt in combinatie met de verkoopgegevens van de winkels, de huidige logistiek en de eigenschappen van de verschillende producten de uitkomst voor Appeltje-Eitje. Dit framework, verwerkt in een app, bepaalt welke momenten van bevoorrading het meest efficiënt zijn met behoud van de perfecte productcondities. Je voorkomt zo tekorten in voorraad, maar ook overbevoorrading, en de transportkosten gaan omlaag. Minder nee-verkoop en een verlaging van de kosten betekent meer winst.
Met de ondersteuning van deze crossover draagt ICT Campus bij aan de wereldwijde uitdagingen die er liggen op het gebied van voedselzekerheid. De uitdagingen die we als maatschappij hebben zijn complex en vragen een integrale aanpak. Daarbij geloven wij erin dat je technologie in actie kunt zetten voor plant, dier, voedsel en leefomgeving. ICT Campus legt verbindingen en helpt innovatie versnellen.
Vanuit ICT Campus maken wij ons sterk voor de inzet van technologie op het domein van agro, voedsel en milieu en we helpen met de vertaling van vraagstukken en het vinden van partners en oplossingen. Heb jij ook een vraagstuk, wil je graag meer weten over dit verhaal of wil je op een andere wijze betrokken raken, neem dan hier contact met ons op.
Vond je dit artikel interessant? Lees ook:
Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws