All you need is food & love!

Door: Lisette de Jong

Zodra je food ondernemers bij elkaar zet, dan vliegen de ideeën, kansen en vooral ook uitdagingen over tafel. Of het nu de bakker op de hoek is, die niet weet hoe hij nog aan goed geschoold personeel kan komen of de A merk groot producent van levensmiddelen die voor precies dezelfde uitdaging staat. Samen met vele andere foodondernemers kennen ze daarnaast ook het probleem van de stijgende prijzen, het te kort aan grondstoffen en bieden ze het hoofd aan de quarantaine regels. Om nog maar niet te praten over de veranderende behoefte van de consument.

Wat zijn jouw waarden?

Uit de laatste Agrofoodmonitor van de WUR blijkt dat duurzaamheid voor consumenten een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Er is steeds meer oog voor rechtvaardigheid, diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en thema’s als transparantie, natuurlijk en regionaal zijn belangrijker dan ooit.  Er is een duidelijke verschuiving gaande. Vroeger waren waarden als smaak en betaalbaarheid belangrijk, nu zien we de duurzaamheidswaarden steeds hoger op de prioriteitenlijst staan. Bij de aankoop van een product zijn voor de consument daarom diervriendelijke keurmerken, recyclebare verpakking of plantaardige producten van belang. Daarnaast vindt de consument de verbinding met de agro sector belangrijk. Men wil graag weten waar het voedsel vandaan komt en dus koopt men graag ook rechtstreeks. Dus kopen bij de boer is hot.

All you need is love

Als ondernemer moet je altijd snel schakelen, maar in de wereld van food lijkt het net een tandje sneller te gaan. Heb je net een nieuw product op de markt gebracht met pure en plantaardige ingrediënten, dan kun je aan de slag met de verpakkingen en is het daarnaast ook nog eens buitengewoon belangrijk het optimaal vermarkt wordt. Liefst allemaal tegelijk en gisteren klaar. Hoe verschillend de takken van sport binnen de food ook zijn, als ondernemers onderling herken je de spanningsvelden en de druk die erop staat om voortvarend te schakelen. Altijd maar doorgaan, vooruitdenken en power tonen, daarin herken bij iedere foodondernemer je de liefde voor het vak. In the end, is dit wel de echte rode draad die de ondernemers met elkaar verbindt.

Dus proost op de liefde, food en het ondernemerschap!

Lisette de Jong
Moderator NEON Food

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws