Door: Lisette de Jong
Koffie, vliegen en vega… zo op het eerste gezicht lijken hier geen overeenkomsten tussen te zitten. Toch zijn die er en zelfs nog meer dan je misschien denkt. Hoe dit zit, lees je in deze editorial.
Zodra er een probleem ontstaat heeft dit invloed op ons allemaal. Iedere ondernemer weet dit maar al te goed en een sterk netwerk om je heen is tegenwoordig meer dan ooit goud waard. Hoe mooi is het dat we juist tijdens de afgelopen maanden nog dichter bij elkaar zijn gekomen, ondanks de 1,5 meter afstand. Businessmodellen worden omgegooid en er ontstaan mooie nieuwe samenwerkingen en nieuwe inventieve ideeën. We overleven, pakken aan en gaan weer door.
Samen komen we eruit, horen we onze overheid continu zeggen. Als mens zijn wij gemaakt om samen te werken en van elkaar te leren. Onlangs las ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman, waarin hij met voortreffelijke voorbeelden uit de historie aangeeft hoe diep dit in onze aard ligt verscholen. Samen zijn we weerbaar bij een crisis en inventief bij problemen. Met elkaar kunnen we grootse veranderingen tot stand brengen.
Food is een primaire basisbehoefte en de keten van samenwerkingen is in deze branche groot. Onze regio staat internationaal hoog aangeschreven als het gaat om food. Voor deze editie van NEON Food sprak ik met Jason van de start up InsectoCycle en hij vertelde dat dit voor hem daadwerkelijk de reden is geweest zich in onze regio te vestigen. De combinatie van het agro landschap met de kennisinstituten is voor zijn bedrijf de voedingsbodem. Boeren die stoppen helpen met een nieuw businessmodel, een volledig nieuwe keten van samenwerken opzetten en samen ondernemen. Een prachtig verhaal waarin Jason laat zien hoe nieuwe voedselbronnen worden aangeboord met een vlieg. Zo zet hij het lokaal ondernemen door de boer in een nieuw licht.
Maar soms moet je terug naar de basis om vandaaruit weer verder te kunnen bouwen. Een ondernemer die weet te veranderen, zichzelf opnieuw weet uit te vinden en bij een crisis de kracht heeft door te blijven gaan, die maakt het verschil. Als het niet kan zoals het gaat, dan gaat het zoals het kan, zei m’n oma vroeger wel eens tegen me. Op dat moment ging het aan me voorbij, maar in gesprek met ondernemers wordt het toch steeds weer bevestigd. Want zeg nou zelf, het is een waarheid als een koe. Heel letterlijk zelfs wanneer ik in gesprek ben met cateraar en slager Berry. Hij bouwde iets op, maar na 15 jaar stond hij zelf weer in de slagerij. Toen bedacht hij ook nog eens een heel scala aan nieuwe vegetarische producten. Hoe kun je het verzinnen dacht ik, een slager met een vega mind. Het idee ontstond. Er volgden in korte tijd vele gesprekken met talloze mensen uit zijn netwerk over smaak en producten en hij ging aan de slag. Een mooi staaltje omdenken en samenwerken wat in de kassa zijn vruchten afwerpt, want nieuws verspreidt zich snel.
Iedere innovatie ontstaat bij een klein idee. Ineens is er een gedachte die oppopt “Wat als we het nu eens anders zouden aanpakken?”. De beste ideeën ontstaan bij het koffieapparaat, zei Peter van Gaasbeek tegen me. En ja, want hoeveel bakken koffie zijn we verder wanneer een idee ook echt tot uitvoering komt? Een samenwerking start toch vaak met de uitnodiging om eens een bak koffie met elkaar te doen. Hoe onze economie draait ziet de koffie industrie direct terug in zijn verkoopcijfers. Laten we hopen dat het koffieapparaat snel weer op volle toeren koffie produceert en we samen nieuwe ideeën mogen vormen.
Onze regio staat bol van mooie voorbeelden over hoe de keten van food met elkaar samenwerkt. Steeds weer ontdek ik bij ieder gesprek het grootse netwerk dat schuilgaat achter de food ondernemer. Het is altijd weer een verrassing hoe deze eruit ziet. Ik zie de kwetsbaarheid, de groeipijnen, maar vooral de kracht van het ondernemerschap. De wereld verandert, dat is een gegeven. Daardoor komen we verder en blijven we in beweging. In de blog van Jan-Willem van Food Service Institute Nederland omschrijft hij deze veranderingen. Zijn visie en trends die hij ziet deelt hij met het FSIN netwerk. Kennis is king, maar een sterk netwerk is de overtreffende trap en dat is wat ons allemaal bindt.
Zet ‘m op allemaal en drink veel koffie met elkaar. Op naar nog meer mooie samenwerkingen, briljante ideeën en goede business!
Lisette de Jong
Moderator NEON
Eigenaar Youngwise
Namens Gemeente Ede
Vond je dit artikel interessant? Lees ook:
Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws