Koffie is de motor tijdens het zakendoen. Als de koffie uit de machine stroomt, draait de economie op volle toeren!

Door: Peter Böhmer

Alles wat je nodig hebt bij zakendoen is internet, een telefoon én koffie. Koffie is een basis ingrediënt op het werk volgens Peter. Gemiddeld drinken mensen drie tot vier bakken koffie op kantoor per dag. Wanneer de koffiemachine stil staat ontstaat er paniek. Echter nu staat het koffieapparaat ook stil, want het personeel werkt thuis. Met een verhuizing voor de deur, minder bestellingen en minder omzet blijft ondernemer Peter nog altijd optimistisch.

Gefocust poetsen zorgt voor groeien

Peter is de eigenaar van Gaasbeek gevestigd in Ede. Het bedrijf werd door zijn grootouders opgericht in 1966 en in 2012 nam hij het bedrijf van zijn ouders over. Inmiddels zijn ze gegroeid van 22 naar 50 personeelsleden. Focus heeft gezorgd voor groei, mede daardoor en de visie om landelijk klanten te ontzorgen is werkelijkheid geworden voor Peter. Vroeger leverde het bedrijf alleen regionaal hun producten, maar dit is uitgegroeid naar landelijk niveau met merken als Douwe Egberts, Nescafé en Coca Cola. Volgens Peter is het verleidelijk om iets naast je business te doen, maar het is belangrijk om je te blijven focussen op de core business die je hebt. “Dit kan heel simpel; gewoon een goede ‘hands on’ mentaliteit.” Voor hem is de core business landelijke koffie.

Verdubbeling van capaciteit

Binnenkort staat een verhuizing voor de deur. Naast Van der Valk aan de A12, verrijst een imposant rood bedrijfspand. Na bijna 20 jaar in Ede gevestigd te zijn geweest, vestigen ze zich medio zomer in Veenendaal. “Ondanks dat we landelijk opereren, zal ik Ede wel missen. Met veel plezier heb ik hier gezeten. Het is een prachtig ondernemersklimaat. Maar deze kans kwam voorbij en toevallig was het in Veenendaal. Voor mij is het voornamelijk belangrijk dat het centraal gelegen is.”

Met het nieuwe bedrijfspand verdubbelen ze de capaciteit naar 2600m2. Het is duurzaam gebouwd en voorzien van een aparte hal voor het wagenpark en de ingrediënten. “Over de routing is goed nagedacht en daardoor kunnen we nog efficiënter werken.”

De handel op de rem

Toen de crisis uitbrak heeft Peter samen met zijn team moeten schakelen. “Dan sta je op maandag in het bedrijf en kijk je elkaar aan. Een groot gedeelte van werkend Nederland gaat werken vanuit huis en dat merk je direct. Dat is heel bizar”. Op een normale werkdag starten de chauffeurs met het orderpicken van de laatste artikelen die ’s nachts zijn aangeleverd en starten met hun routes. Voor 15.00 uur besteld is de volgende dag in huis. Ineens heb je het veel minder druk dan voorheen.  “Waar wij tegenaan liepen was dat we met dezelfde bezetting evenveel kilometers aan het maken waren. De omzet liep terug, terwijl de kosten hetzelfde bleven.” Dit heeft Peter opgelost door routes te gaan clusteren met medewerking van onze klanten.

“Het blijft onzeker, omdat ik niet weet wat er komen gaat, maar we houden het grote geheel in het vizier.”

Schakelen

Ook nu laat Peter zien dat een terugval ook weer zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Ondanks dat het moeizaam ging bleef het team van Gaasbeek doorgaan en werden er ‘gewoon’ nog orders geschreven. De verkopers werkten vanuit huis en zijn gaan bellen en mailen, want langs de bedrijven gaan werkte niet meer. “Het blijft continu schakelen, maar dat zijn we ondertussen gewend.” Langzamerhand komt alles weer terug, maar om te zeggen dat er aan deze situatie een positieve keerzijde zit, dat kan Peter nog niet zeggen. “In ons nieuwe bedrijfspand hebben we ook een aantal luxezaken op on hold moeten zetten. Het is niet anders en zodra het kan, komt het wel weer.”

Ambitie

Inmiddels staat het volgende kopje koffie alweer voor ons neus. Een vers gezette bonenkoffie is op dit moment helemaal een trend bij bedrijven. Zo’n 70% van de vraag is bonenkoffie vertelt Peter. Op de vraag waar zijn voorkeur naar uit gaat, antwoordt hij: “Als veel gebruiker ga ik zelf voor Freshbrew, daar kun je van blijven door drinken.”

Koffie is echt een persoonlijk iets, vertelt Peter verder. “De een wil sterke Espresso, de ander een normale bak koffie en weer een ander cappuccino of huismerk. De verschillen in een bak koffie hebben niet alleen met de bonen te maken, maar ook met de zetwijze van de apparaten. Het is een hele wetenschap en dat is het mooie van ons werk.” Wanneer Peter vertelt over zijn vak, zie je zijn trots.

“De toekomst is koffiedik kijken!”

Groene en gezonde toekomst

“Bij de pakken neerzitten past niet bij ons. We houden het grote geheel in het vizier, daarom blijven we ook doorgaan met het oppakken van projecten. We verduurzamen ons wagenpark. In onze regio rijdt inmiddels al de gifgroene elektrische MAN wagen rond voor de leveringen. Daarnaast worden onze huismerken klimaatneutraal uitgeleverd van plantage naar magazijn. De vrijgekomen co2 wordt gecompenseerd.”

“Ik heb vertrouwen in de toekomst en hoe die wordt is echt koffiedik kijken. Straks zitten we in het nieuwe pand en daar kijk ik echt naar uit.” Uitvoerig legt hij uit hoe het interieur eruit zal gaan zien en hij nodigt iedereen van harte uit om zelf een kijkje te komen nemen. Uiteraard staat er dan een heerlijke kop koffie klaar.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws