Food matchmakers

Door: Pascal Ruzius en Stijn de Bats

De mooiste productinnovaties of -renovaties worden vaak bedacht door de merkeigenaar. Echter het uitvoeren ervan is een vak apart, zeker als het uitbesteed moet worden. Denk hierbij aan vragen als waar kan het product geproduceerd worden? Zijn er partijen met de juiste kwalificaties en capaciteit die het tegen de acceptabele kosten kunnen produceren?

Daar komt Cibus Nexum om de hoek kijken, als echte food matchmakers weten zij merken aan externe producenten (co-manufacturers) te koppelen voor een succesvolle samenwerking. We spreken met de outsourcing specialisten Pascal Ruzius en Stijn de Bats over het geheim van een goede match.

It’s a match

Aan het roer van Cibus Nexum staan drie heren: Pascal Ruzius, Stijn de Bats en Arjen van der Wijk. Allemaal hebben ze meer dan 20 jaar ervaring bij grote multinationals in de food wereld. Daar zagen ze dat de juiste kennis, tijd en voldoende personeel vaak een probleem was bij een productinnovatie of -renovatie. Dit gaf inspiratie om samen een bedrijf te starten. “Na een aantal brainstormsessies aan de keukentafel is Cibus Nexum 1,5 jaar geleden opgericht. Wij zijn eigenlijk foodmakelaars en we brengen voedingsmiddelenbedrijven bij elkaar. Naast ons drieën hebben we een flexibele schil van mensen die we inzetten bij projecten. Iedereen heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche, deze kennis is zo ontzettend waardevol! Voeg daar ons grote netwerk aan toe en je hebt de ingrediënten voor het maken van de perfecte match. Daarnaast zijn wij uniek in de markt, niemand biedt dezelfde dienstverlening aan” zegt Pascal trots.

 

Iedereen heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche, deze kennis is zo ontzettend waardevol!

 

Brief, Search, Match en Deliver

Cibus Nexum gaat gedegen aan de slag om matches te maken. Ze volgen de stappen brief, search, match en deliver. Een mooi voorbeeld is de nieuwe pindakaas van Good Good waar ze al deze stappen helemaal hebben uitgevoerd. Het is een IJslands bedrijf dat graag een keto-friendly pindakaas op de Amerikaanse markt wilde brengen met minder koolhydraten. “We zijn begonnen met een goede briefing: wat is het product, wat zijn de ingrediënten, welk formaat en verpakking zijn belangrijk? Dit stemmen we af met de klant. Vervolgens zijn wij de zoektocht gestart om de juiste fabrikanten te vinden en kwamen we met een longlist van ruim 30 mogelijkheden. De keuze viel op een specifieke co-manufacturer, nadat we een aantal goed bevallende samples ontvingen. De klant heeft deze samples meegenomen naar een vakbeurs in Californië, waar ze zeer positief ontvangen zijn. Na enkele succesvolle testruns, is de eerste productie inmiddels afgerond. De potten pindakaas zijn inmiddels onderweg naar de klant en dit maakt ons dan echt wel trots!” vertelt Stijn.

Pascal Ruzius, Arjen van der Wijk & Stijn de Bats

Olifantenpaadje

Het uitbesteden van dit soort projecten is vaak ook een goed idee omwille van de tijd. Dat geldt niet alleen voor merkeigenaren, maar uiteraard ook voor de retail met hun private label producten.

Stijn: “Wordt het project intern uitgevoerd, dan is vertraging vaak aan de orde. Wil je een snelle time to market, dan is uitbesteden een slimme zet. De pindakaas van Good Good is een heel goed voorbeeld: van idee tot en met eerste productie binnen zeven maanden! Ook is de toegevoegde waarde dat wij anoniem in de markt kunnen zoeken. De zoektocht naar de juiste match is soms een olifantenpaadje, waar merken vaak vervelende verrassingen tegenkomen. Daar komt echt onze product expertise en marktkennis goed van pas. Het geeft een kick als er vervolgens een succesvolle en snelle product lancering tot stand komt. ”

 

“Dit is het hart van de food, er zitten zoveel mooie bedrijven en de toekomstplannen zijn groots.”

 

Food hotspot

De heren komen niet uit de buurt maar hebben wel bewust gekozen op kantoor te houden op de Mauritskazerne in Ede. “Dit is het hart van de food, er zitten zoveel mooie bedrijven en de toekomstplannen zijn groots. Wij houden ook van verbinden en je merkt dat het op deze locatie wordt gestimuleerd. Als we ergens kantoor moeten houden, dan is dit de beste plek. In de eerste week dat ons kantoor open was, kregen we er meteen een nieuwe klant bij uit het pand. Dat was een warm welkom” aldus Pascal.

Kennis is kracht

De ambities van Cibus Nexum is dat ze komende tijd willen groeien zodat elke functie dubbele bezetting heeft. “Dit heeft alles met kenniswaarborging te maken, want dit is juist wat onze klanten zo belangrijk vinden. Om te kunnen groeien werken we hard aan onze bekendheid en bedrijven zullen eraan wennen om dit soort projecten uit te besteden. Vroeger verkochten mensen ook hun huis zelf, tot ze ontdekte hoe handig een makelaar is. Het gaat volledig om ontzorgen, waarbij de klant zich kan richten op hun core-business. Ik verwacht dat veel bedrijven dezelfde soort ontdekking ook bij Cibus Nexum hebben.”

 

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws