Bij-zonder heterogeen ondernemen

Door: Kees Verrips

Als je de groothandel in Veenendaal binnenstapt, zie je overal potjes met honing staan. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het, van koffiebloesemhoning tot pompoenhoning. Achter deze gewoon ogende honing zit een sterk verhaal. Kees Verrips, eigenaar van Imkerij de Werkbij, heeft een plek gecreëerd waar zowel dier als mens helemaal tot bloei komen. Hoe heeft hij dat gedaan?

Kom er-bij

De affiniteit met de natuur en specifiek met bijen heeft Kees al zijn hele leven. Dat is ook de reden dat hij begonnen is als docent natuuronderwijs aan het HBO. Maar hij miste daar een stuk praktijk. In 2008 kreeg hij de kans om Imkerij de Werkbij over te nemen, wat toen bestond uit een imker die voor de bijen zorgde en iemand die de honing verkocht. Dat was zijn kans om meer in de praktijk te doen en nog steeds mensen te inspireren. Inmiddels werken er nu zo’n 20 mensen. Kees vertelt:
“Wij hebben een aantal mensen zonder startkwalificatie op de arbeidsmarkt in dienst, zij hebben geen diploma en dus weinig tot geen kans op werk. Wij zien wel hun talenten en waarderen ze enorm. Dat resulteert erin dat de meeste hier al 12,5 jaar op de loonlijst staan. Wij ontvangen iedereen met open armen, van speciaal onderwijs tot universitair geschoold. Zo werkt het in de natuur ook, er is veel variatie. Problemen ontstaan er als er monocultuur is. Ik vergelijk het vaak met sterke bomen. We hoeven niet allemaal die sterke boom te zijn, je hebt ook de kleine plantjes in de schaduw nodig. Anders krijg je allemaal bomen die naar het licht gaan groeien en dat worden geen sterke bomen maar dunne lange bomen. We hebben juist alle kwaliteiten nodig, daar groeit iedereen van. Een mooi voorbeeld is dat er vaak mensen met een burn-out hun eerste werkstapjes maken in de natuurtuin in Vaassen en uiteindelijk weer aan het werk kunnen daarna. Dan ben ik trots dat we dat hebben kunnen bieden!”

 

“Mijn stip op de horizon is dat ik bedrijven wil inspireren om meer heterogeen te ondernemen. Zo kan iedereen in zijn kracht staan.”

 

De geur van leiderschap

Inspiratie voor het ondernemen haalt Kees uit het bestuderen van het bijenvolk. “Als je ziet hoe ingenieus bijen leven, daar kunnen wij nog een hoop van leren. Er leven zo’n 50.000 individuen in een kas en dat loopt als een geoliede machine. Er is geen samenleving waar dit zo gesmeerd loopt. Het bijzondere is, in de bijenkas is de leider niet zichtbaar. De geur van de koningin doordrenkt het hele volk, alleen de aanwezigheid van haar geur zorgt ervoor dat alle bijen weten wat ze moeten doen. Maar ook de koningin heeft geen eeuwig leven, na drie tot vijf jaar wordt haar feromonengeur minder sterk en is het aan haar de keus: ga ik wachten tot ik eruit gewerkt word of ga ik zelf weg om mijn kwaliteiten ergens anders in te zetten? Dit zijn mooie lessen die ik in de praktijk ook gebruik voor mijn lezingen, het inspireert mensen,” vertelt Kees vol passie.

 

“Als je de waarde van de natuur inziet, dan ga je hem met alles wat je hebt beschermen”.

 

De opbrengst van de natuur

Het hoofdkantoor, groothandel, distributiecentrum en de showroom liggen in Veenendaal. Zo’n 100 bijenvolken hebben een verblijfplaats in Vaassen bij natuurtuin de Gatherhof en zo’n 300 volken zitten in Rhenen. Natuurlijk is de honing elk jaar weer anders, dat hangt af van de zon, de wind, de bodemvochtigheid en meer. Gemiddeld levert één bijenvolk zo’n 20 tot 50 kilo honing per jaar. De honing moet natuurlijk wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. “Wij krijgen ook veel honing aangeboden en die wordt gekeurd door onze honingkeurmeesters.. Zij halen zo de goede honing er tussenuit. En we testen ook nog in een laboratorium op bijvoorbeeld pesticide en antibiotica. Een biologisch keurmerk hebben we niet nodig bij de Werkbij, we weten dat onze honing van de beste biologische kwaliteit is. Als er een jaar meer positieve enzymen inzitten, dan gaan we de honing niet verdunnen om tot het minimum vanuit de wet te komen. Dan heb je geluk en dat proef je ook! Iedereen zou het eens moeten proeven, dan wil je niets anders meer,” vertelt Kees trots.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws