Mag het een zwammetje meer zijn?

Door: Mendelt Tillema

Het ziet eruit als een oer-Hollands saucijzenbroodje, ruikt bijna hetzelfde, smaakt heerlijk hartig en het is een betere keuze. Dit gaat over het Zwamcijsje, het saucijzenbroodje gevuld met oesterzwammen. Een innovatief product van Mendelt Tillema wat een steentje bijdraagt aan het grote voedselvraagstuk om gezonder en lokaal te eten. We spraken met de jonge ondernemer over zijn missie.

Goede schimmels

Het kantoor van Mendelt en zijn partner is gevestigd tussen allerlei startups op de Universiteit van Wageningen. Een warm bad voor Mendelt, hij heeft er zijn studie plantenwetenschappen gevolgd. Tijdens zijn opleiding heeft hij veel inspiratie opgedaan voor de grote voedselproblemen die nu spelen. Mendelt: “Hoe kunnen we een gezonder voedselsysteem krijgen, hoe blijft er voldoende voedsel beschikbaar, is het betaalbaar en hoe kunnen we duurzamer en lokaal verbouwen? Dit zijn een aantal vragen waar je vanuit verschillende perspectieven naar kunt kijken, dat vind ik interessant. Mijn interesse ligt bij het voedselsysteem, van vlees tot plantaardig en alles wat ertussen zit. Na plantenwetenschappen heeft hij een cursus vleestechnologie gevolgd. Zo ben ik in aanraking gekomen met de paddenstoelen. Je kunt ze namelijk heel efficiënt en lokaal verbouwen. Ze kunnen groeien op reststromen zoals stro, bevatten een hoop voedingstoffen en smaken fantastisch. Het is het gedroomde ingrediënt om het Zwamcijsje mee te vullen”.

 

“Circulaire voeding wordt de standaard. Minder verspillen en meer ingrediënten uit de buurt.”

 

Verwenmoment

Zelf houdt Mendelt er ook van om een saucijzenbroodje te eten, alleen met de kennis van nu geeft het hem toch een vervelend gevoel. Het gewone saucijzenbroodje is namelijk het bakkerijproduct met de grootste footprint. Tijd voor verandering, en dat doen ze met het Zwamcijsje. Het bijzondere aan het Zwamcijsje is niet alleen de vulling van zwammen, maar het is ook minder vet en volledig plantaardig. De gebruinde bovenkant, wat normaal met ei wordt gecreëerd, is nu gemaakt van erwt. Mendelt vertelt enthousiast: “Wij hebben een gezonder alternatief gemaakt voor het saucijzenbroodje, maar het moet wel echt een verwenmoment blijven. Dus het moet ook fantastisch smaken, mensen kiezen toch met hun neus en ogen. We werken samen met bakkers, chefs en zelfs vleestechnologen om het beste product te krijgen. Het resultaat daarvan is de positief verraste reactie op de goede smaak en de fijne structuur. Mensen geloven haast niet dat het uitsluitend gemaakt is met plantaardige ingrediënten.”

 

“Het Zwamcijsje smaakt naar meer, waardoor de klassieker een toekomst heeft.”

 

Bitecijsje

Het Zwamcijsje is nu voornamelijk te koop via cateraars op evenementen, horeca bij speciale gelegenheden in Hotel de Wereld, bij Kasteel Doorwerth en op de campus van Wageningen Universiteit. De heren zijn net klaar met de ontwikkeling van een kleine versie van het Zwamcijsje, het mini-Zwamcijsje, wat ideaal is als lekkernij bij de borrel en appetizer op events. In de toekomst verwachtten we dat de supermarkt het Zwamcijsje wil gaan opnemen maar voor nu concentreren we ons eerst op foodservice bedrijven. We willen stap-voor-stap bekendheid en logistieke kanalen opbouwen en willen graag in contact treden met foodleveranciers. Dat netwerk opbouwen kost tijd en je blijft zoeken naar goede ingangen. Gelukkig zijn er steeds meer partijen die het aanbieden en zijn de mensen die het geproefd hebben ontzettend enthousiast” vertelt Mendelt trots.

Rechtstreeks aan consumenten te verkopen is niet waar we voor gaan. Het Zwamcijsje per twee stuks versturen past niet bij de duurzame doelstelling. Mendelt: “Na een speurtocht zijn we erin geslaagd een uitstekende partij te vinden voor de opslag en logistiek die met ons mee wil groeien. Stap voor stap bouwen we aan een duurzame voedselketen die steeds efficiënter wordt. Het is werk is nooit af maar we komen op bijzondere plekken en waar mensen vernuftige ideeën hebben dat ik er meer energie van krijg dan dat het met kost!” vertelt Mendelt.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws