Is kippengeluk rendabel?

Door: Marjanne Borren

Is een gelukkige kip wel rendabel? De consument wil een gelukkige kip zien maar het moet wel betaalbaar blijven. “Als je jezelf uit de markt prijst dan koopt niemand je producten” vertelt Marjanne van pluimveehouderij De Lankerenhof uit Voorthuizen. Dit is een lastige balans maar Marjanne en Chris Borren zijn succesvol deze uitdaging aangegaan.

Van wetenschap naar winkelschap

Maar liefst 12.000 kakelende leghennen, 6.000 opfokhennen en 1.000 haantjes zijn er aan het scharrelen op de Lankerenhof. “Dit is onze dagelijkse boterham en die verdienen we met een duidelijke visie om het goed te doen voor de kip, consument en producent” vertelt Marjanne. De Wageningse Universiteit start in 2004 een onderzoek naar dit onderwerp samen met pluimveehouders, onderzoekers en consumenten. De man van Marjanne, Chris, zat ook in het team. Gezamenlijk hebben ze gekeken naar de behoeftes van een kip, zoals voldoende scharrelruimte, plek om te rusten, sociale contacten, voldoende licht etc. Het team ontwierp een stal die helemaal aansloot bij de wensen van alle partijen. ‘Helaas hebben we niet volledig de stal uit het onderzoek na kunnen bouwen. Het dak was bijvoorbeeld niet rendabel. Wel hebben we alle elementen die kippen blij maken, teruggebracht in de stal. Zo blijven de eieren en het vlees betaalbaar en hebben we gelukkige kippen, consumenten en boeren’ aldus een enthousiaste Marjanne.

Testkip

Marjanne vertelt over hoe de Lankerenhof in 1999 een biologische pluimveehouderij geworden is: “We hadden een kleine stal en moesten verbouwen. Het was toen interessanter om over te stappen naar een biologische houderij. Natuurlijk ook omdat we veel liefde hebben voor het dier. Dat we een goede keuze hadden gemaakt, bleek helemaal toen de vogelpest uitbrak in 2003. Daardoor stonden we een tijdje leeg en dan krijg je testkippen om te kijken of het virus helemaal weg is. Dat waren geen biologische kippen maar kooikippen. In het begin waren die heel bang en schrikkerig maar we merkten dat ze door het daglicht en de ruimte heel rustig werden. Ze moesten leren scharrelen want dat kenden ze helemaal niet. Ze veranderden al snel in hele gelukkige kippen en dat was een mooie bevestiging.”

Graantje pikken

Het blijven verbeteren zit in het ondernemersbloed van Marjanne. Ze kijkt elke keer naar haar bedrijf en denkt wat kan er beter? Zo doet ze mee aan een onderzoek naar welk voedsel ze beter kan voeren aan de kippen. De afgerijpte granen die ze gaven bleken niet voldoende voedingsstoffen te geven. Zo zijn ze op gekiemde granen gekomen. “Er is vaak niet voldoende informatie beschikbaar waardoor we wel onderzoek moeten doen. We krijgen binnenkort de resultaten en ik verwacht er veel van. De kippen laten al merken dat ze er blij mee zijn en dat ze minder last hebben van hun darmen. Dat is een goede graadmeter voor de weerstand van de kip” vertelt Marjanne.

Eerlijke koelkast

De Lankerenhof heeft een eigen afzetkanaal voor de eieren en eierproducten waar circa 70% van de eieren naartoe gaan. Dit zijn groothandels, horeca en consumenten. Zo zijn ze minder afhankelijk van grote supermarkten. “Je merkt dat consumenten en leveranciers steeds vaker willen weten waar de eieren vandaan komen en hoe de dieren leven. Je zou eigenlijk je koelkast open moeten trekken en elk product recht kunnen aankijken. Weet ik waar het vandaan komt en is het op een goede manier geproduceerd? Door ons eigen merk is het product heel traceerbaar en transparant. Ik hoop dat het snel normaal wordt dat een consument meer betrokken wordt bij het proces van de boer en dat ze weten wat de gevolgen zijn van hun wensen. Wij willen graag energieneutraal produceren als de consument dat belangrijk vindt, maar dan gaat de prijs van de producten wel omhoog. Die prijs moet de consument wel willen betalen” vertelt Marjanne.

Kip uit de streek

De producten van de Lankerenhof willen de ondernemers zo lokaal mogelijk af te zetten. “We willen het liefst voedsel eten uit de regio en ook onze producten hier verkopen. We werken veel samen met regionale bedrijven. Een leuk initiatief waar we onder andere met Jantine van Boerenbok aan meewerken is ’40 dagen eten uit de streek’. De variant die erop volgde was het prachtige kerstmenu met alleen maar streekproducten en daar zat ook ons haantjesvlees in. Dit soort samenwerkingen geven energie en zijn belangrijk voor mij. Ik vind het ook belangrijk dat je samenwerkt en je niet alleen voor je eigen gewin gaat. Als je er een goede boterham uit kunt halen dan is dat het belangrijkste. Want genoeg is genoeg!”

Dubbeldoel kippen

In de toekomst wil Marjanne graag een gesloten keten creëren op het bedrijf. “Dat begint met het hebben van een eigen kippenras, waar we ook de volgende generatie mee kunnen fokken om ze sterker te maken. De huidige kip is gefokt als kooikip, zoveel mogelijk eieren en zo min mogelijk eten. Ze zijn zwak, er hoeft maar een virus voorbij te komen of ze pikken het op. Om een gesloten keten te krijgen zouden we naast eieren ook het haantjesvlees en de leghennen moeten eten. Deze situatie is niet heel ver weg, dus het zou zeker moeten lukken!”

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.