Trendbreuk of trendversnelling in de food?

Door: Frank Janssen

Zorgt corona voor een trendbreuk of voor een ‘versnelling’ van reeds ingezette trends? Het lijkt erop dat corona de markt voor voedingsmiddelen volledig op de kop heeft gezet. Frank Janssen van het Nederlands Bakkerij Centrum ziet deze trends onder zijn neus gebeuren. Vanuit Wageningen zorgt hij ervoor dat bakkerijen sterker in de markt staan. Hij laat ons zien wat deze bijzondere tijd met food doet.

Traditioneel sterke aankoopkanalen zien hun omzet dalen of stabiliseren. Enerzijds door gedwongen sluiting en anderzijds omdat consumenten andere keuzes zijn gaan maken. Andere aankoopkanalen, zoals korte keten initiatieven, boodschappendiensten en maaltijdbezorgers, zien daarentegen hun omzet bijna verdubbelen. En ook vers specialisten, een kanaal dat het al jaren moeilijk heeft, profiteert van de nieuw ontstane situatie.

Het consumptiepatroon van de consument is door corona veranderd en de verwachting is dat dit deels blijvend zal zijn. Maar is dit een echte verandering of een ‘versnelling’ van een beweging die al eerder is ingezet? Zo is er onder consumenten een versneld groeiend bewustzijn in de relatie tussen voeding en gezondheid en van die tussen voeding en duurzaamheid. Eén op de zes Nederlanders ervaart de afgelopen periode zelfs als een moment van bezinning.

Van routine naar bewust

Een groot deel van onze voedingsaankopen is het gevolg van routine en gewoonten, gedreven door beschikbare gelden, herkenning, beschikbare tijd en de angst voor misaankopen. Corona lijkt echter deze grenzen te verschuiven. Consumenten switchen makkelijker van producten, zijn bereid méér te betalen en hebben een nog grotere behoefte aan veiligheid en zekerheid. De waarde- propositie van voeding is in korte veranderd, waarbij thema’s als gezondheid en duurzaamheid nog hoger staan aangeschreven staan dan voor corona. En de verwachting is ook dat dit ook zo zal blijven. Jongere generaties, die de afgelopen jaren al een sterk veranderend voedingspatroon lieten zien, lijken nu ook tijdens corona, hierin het voortouw te nemen.

Kraakvers

Meer kennis en bewustwording over voeding, maar ook de behoefte aan veiligheid en zekerheid, heeft ervoor gezorgd dat verse producten nog meer in trek zijn. Vers, vaak onbewerkt, wordt gezien als eerlijk, gezond, natuurlijk en lekker. Ook zien we dat verse producten steeds vaker uit de eigen regio komen (korte keten). Iets waar horeca en vers specialisten maar ook andere kanalen sterk van (kunnen) profiteren. De verwachting is dat vers de komende jaren verder zal groeien, ten koste van lang houdbare producten. Daarentegen zullen ook aspecten als tijd en gemak een belangrijke rol in ons voedingspatroon blijven spelen. Dit zal de aankomende jaren voor nieuwe concepten zorgen waar vers, tijd en gemak gezamenlijk in zullen optrekken. Denk hierbij aan gezonde to-go-concepten, gezonde bezorgconcepten, luxere eetwinkels, echte vakspecialisten en nog meer aandacht voor vers en easy to eat concepten in supermarkten.

Voeding is volop in beweging

De voedingsmarkt is volop in beweging en tegenstrijdigheden als gezondheid, duurzaamheid, tijd en gemak zorgen voor nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die zullen leiden tot nieuwe producten, nieuwe concepten en misschien zelfs tot nieuwe markten. Kennis is hierbij essentieel. Kennis van mensen die in deze sector werkzaam zijn, maar ook kennis over voeding bij consumenten. Food Valley en de regio Wageningen – Ede speelt hierbij een mooie rol. Laten we daarom gezamenlijk deze uitdaging aan gaan!

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.