Door: Jantine van de Kraats
Jantine van de Kraats, de enthousiaste ondernemer die er alles aan doet om haar stoere mannen op de Nederlandse borden te krijgen. Ondanks dat ze geen lente- en zomerfairs kon draaien, stonden er afspraken gepland met innovatieve horecabedrijven die het bokkenvlees op het menu wilde zetten en bij het stukje vlees een goed verhaal konden vertellen. Hoe gaat het nu met Jantine en haar mannen?
“De winter van 2019/2020 heb ik vol ingezet op promotie van het geitenlamsvlees aan de horeca. We zouden juist bij een aantal restaurants gaan leveren toen de eerste lockdown kwam. Alle bestellingen werden gecanceld. Het vlees wat we op voorraad hadden hebben we gelukkig af kunnen zetten aan de consumenten.”
Toen was daar in oktober het bericht, na juist weer wat versoepelingen, dat opnieuw de horeca dicht moest. Een enorme tegenvaller voor de horecaondernemers, hoe was dit voor BoerenBok? “Ik liep al een tijdje met een idee in m’n hoofd, namelijk dat we als boeren meer coöperatief onze regionale producten zouden moeten aanbieden. Door het stilvallen van de horeca, kwam er meer ruimte om daar mee aan de slag te gaan.” Zogezegd, zo gedaan is Jantine aan de slag gegaan. Ze heeft haar ideeën uitgezet in haar netwerk en kwam in contact met het initiatief ‘Eerlijk eten uit de streek’.
Jantine vertelt enthousiast over het initiatief. “De zoektocht naar een regionaal duurzaam voedselsysteem vraagt om samenwerking tussen producenten en consumenten. Wij gaan samen met de boeren en de consumenten de uitdaging aan om dagelijks te eten uit de streek. Lekker, gezond en duurzaam. Met een eerlijke prijs voor de producent en betaalbaar voor de consument.”, zegt de enthousiaste Jantine.
Ze willen met het initiatief naar de situatie dat consumenten en producenten samen bepalen wat er geproduceerd en gegeten gaat worden, wat dat gaat kosten en hoe de meerwaarde geïnvesteerd kan worden in verduurzaming van de regionale landbouw. Dat is een heel mooi plan, maar hoe gaat dit dan verder?
“We gaan eerst aan de slag met een eenvoudige vorm van wekelijkse levering van producten uit de streek en daarvan leren. Zo stap voor stap groeien naar een systeem waarbij vraag en aanbod goed op elkaar zijn afgestemd en consumenten grotendeels uit de streek kunnen eten. Met de ’40 dagen eten uit de streek’ challenges betrekken we steeds nieuwe consumenten en producenten.”
Het is duidelijk dat je niet stil hebt gezeten de afgelopen tijd. Jantine vertelt hoe ze de toekomst zeit: “Positief, steeds meer mensen willen weten wat ze eten. Waar het vandaan komt, hoe het gehouden is en hun eigen invloed op het voedselsysteem. Welke invloed heeft hun eetpatroon op het milieu, maar ook op reststromen en hoe wordt daar mee omgegaan? Een mooi voorbeeld die tijdens de 40 dagen challenge naar boven kwam is: bij de productie van 1 kilo roomboter ontstaat 20 liter karnemelk. De boer die de boter leverde kwam om in de karnemelk. In verhouding werd er veel te weinig karnemelk afgenomen ten opzichte van boter. Hetzelfde geldt voor bijproducten zoals haantjes, stiertjes en bokjes. Wil je verantwoord vlees eten, eet dan eens vaker één van deze mannen.”
Als je nu terugkijkt naar de afgelopen tijd, waar ben je het meest trots op? “De eerste challenge ‘40 dagen eten uit de streek’ was een groot succes. Vele enthousiaste deelnemers en tevreden producenten. We ontwikkelen momenteel een permanente vorm van wekelijkse levering. In de tussentijd hebben we kerstgerechten samengesteld met producten uit de Gelderse Vallei. Voor de liefhebbers: www.eerlijketenuitdestreek.nl.” vertelt Jantine trots.
Jantine draagt haar NEON-stokje over aan Marjanne Borren van de Lankerenhof. Je kunt hier meer lezen over deze biologische pluimveehouderij.
We spraken Jantine eerder voor NEON, lees hier het artikel.
Vond je dit artikel interessant? Lees ook:
Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.