Cheers op het biergraan!

Door: Madeleine Gielens

De wereld een stukje duurzamer maken met hergebruikt biergraan. Deze missie is letterlijk gesneden koek voor Madeleine Gielens, oprichter van MaGie Creations. Van de granen die overblijven na het brouwen van bier produceert ze braubrötchen, brewnies en brewbars. In het biergraan zitten ontzettend veel eiwitten en vezels en nee, je wordt er niet dronken van!

Madeleine ontvangt ons bij Roots Innovation Hub op het World Food Center terrein, waar ze sinds februari dit jaar zijn gevestigd. Terwijl het logo op de gang nog wordt geschilderd, zijn stagiaires Twan en Lars al hard aan het werk in de productiekeuken. Nu we er toch zijn, mogen wij direct het testpanel zijn voor de nieuwste brewbar in de smaak abrikoos & gember. Ze komen heerlijk vers en nog warm uit de oven, hartstikke lekker! “Achter de brewbar schuilt een grappig verhaal”, aldus Madeleine. “Afgelopen zomer werd onze eerste smaak appel & kaneel volop verkocht in de supermarkt tijdens de Lidl Future Goods Week. En dat terwijl we maar drie maanden de tijd hadden om de reep hiervoor te ontwikkelen. Stonden we daar op de selectiedag met een sample dat nog veel te bitter en kruimelig was. Totaal niet lekker, maar na verbetering van de receptuur is het toch gelukt de brewbar in de schappen te krijgen!”. Deze snelkookpan aanpak is kenmerkend voor Madeleine haar werkwijze.

Ik houd van hectiek. 10 ballen in de lucht houden en gewoon kijken hoe ver we komen. Leef avontuur, zolang het maar een bijdrage levert!”

Wie denkt dat de verkoop van biergraan voedingsmiddelen haar einddoel is, heeft het mis! Madeleine is een vrouw met een missie: haar werk is pas geslaagd als ze de eerste fabriek voor duurzaam hergebruik van biergraan heeft kunnen realiseren pal naast een bierbrouwerij. Om dit concept vervolgens flink op te schalen naar andere brouwerijen in Nederland én elders in Europa. 

Power biertje

Het avontuur begon toen ze door de gemeente Den Haag werd benaderd om een businesscase te schrijven over duurzaam hergebruik van bierbostel, inmiddels omgedoopt tot ‘biergraan’. Per jaar produceren we in Nederland maar liefst 560 duizend ton hiervan, dat allemaal rechtstreeks als diervoeding wordt gebruikt. “Zonde, er zitten ontzettend veel gezonde voedingsstoffen in! Door hergebruik stoten we minder CO2 uit, gebruiken we minder landbouwgrond én hebben we minder zoet water nodig voor de productie van ons eten.”

Biergraan is echter maar kort houdbaar, wat het onmogelijk maakt om op te schalen tot een rendabel verwerkingsproces. Madeleine dook de wetenschappelijke literatuur in en kwam er ook achter dat het in de middeleeuwen heel gewoon was om biergraan te gebruiken in broden en koekjes. Zo ontstond het idee om biergraan te verwerken tot PowerFlour, een soort bloemvervanger met een lange houdbaarheid.

“Ik heb kennis van bedrijven opbouwen, maar niet per se van voedselontwikkeling”

Bakkers & retailers

Theoretisch gezien zou het moeten werken, maar de praktijk moet het nog bewijzen. En dus schakelt ze hulptroepen in, gaat een samenwerking aan met Stichting samen tegen voedselverspilling en komt zo terecht bij Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit. Het hele proces wordt in gang gezet en ondertussen legt ze contacten met bakkers en grote retailers. Madeleine vertelt: “Om echt impact te maken, moeten we 5% van al het volkorenbloem in Nederland vervangen voor PowerFlour. Dat vraagt nogal wat van industriële bakkerijen. Je loopt dan ook direct tegen praktische barrières aan, waarvan budget toch wel de grootste is. We zijn bijvoorbeeld al een jaar lang in gesprek met een industriële bakkerijen partij. De bakkers zelf zijn enthousiast, nu nog de retailers. Het is telkens twee stappen vooruit en weer één terug. Maar ik ben een doorzetter en geef niet op.”

CV als de Efteling

Het ondernemen is Madeleine met de paplepel ingegoten. Als klein meisje zat ze al aan de keukentafel floppy’s op kleur te sorteren voor haar vader, een ondernemer in de papierindustrie. En met plezier, er was thuis altijd wat gaande! Toch nam ze zelf een hele omweg voordat MaGie Creations tot leven werd geroepen. Madeleine vertelt lachend: “Mijn cv is als de Efteling: een bonte verzameling van uiteenlopende ervaringen”. Ze startte met een bachelor Kunstgeschiedenis, maar merkte al snel dat werken in de kunstsector niets voor haar is. Een master Bedrijfskunde volgde en zo kwam ze terecht in de wereld van de corporate business. Ze deed projecten voor het ministerie van Buitenlandse Zaken in Latijns-Amerika, werkte als interim inkoper op Schiphol en richtte zelfs een eigen consultancy bedrijf op gespecialiseerd in het opzetten van duurzame ondernemingen in ontwikkelingslanden. Tot ze via via terecht kwam bij de gemeente Den Haag. En zo geschiedde het biergraan avontuur. Madeleine ademt het ondernemersbloed van haar vader voor de volle 100% en inmiddels krijgen ook haar dochters van 4 en 6 jaar het al een stukje mee. Ze gaan al regelmatig mee de werkvloer op. Uiteindelijk zijn er namelijk maar twee redenen waar ze dit allemaal voor doet:

“Ik wil bijdragen aan een duurzamere wereld en bovenal een voorbeeld zijn voor mijn dochters”.

“Mijn dochters laten zien dat je als vrouw de wijde wereld in kunt trekken en daadwerkelijk iets kunt neerzetten dat betekenis heeft, door gewoon hard te werken.”

Award winning

Inmiddels bestaat het team van MaGie Creations uit zo’n 10 personen, waaronder productontwikkelaars, procestechnologen en marketeers. Een hecht team met veel stagiaires. Allen krijgen ze haar volledige vertrouwen om ideeën in te brengen en vooral te doen waar ze goed in zijn. Zolang de stip op de horizon in het vizier blijft: realisatie van die PowerFlour fabriek. Na bijna 5 jaar hard werken, worden de resultaten langzaam zichtbaar. Met de brewbar in de schappen bij de Lidl bereikten ze een eerste mijlpaal en intussen is het team ook trotse bezitter van maar liefst 6 awards. Een prestatie om trots op te zijn! Ze hebben nog een hele weg te gaan, met vast en zeker de nodige hobbels, maar samen zetten ze door! Want zoals Madeleine’s motto luidt:

“Let’s make impact together!

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

 

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws