Vliegende pizzatassen

Door: Jeffry Wiesnekker en Ralf Verschuur

Een nieuw distributiecentrum laten ontwikkelen in onzekere tijden is een gewaagde stap. Maar Hendi, één van de grootste leveranciers van keukenapparatuur en keukengereedschap voor de horeca, durft deze stap te nemen.

In de zomer van 2021 gaat Hendi over naar het nieuwe distributiecentrum en kantoor in Ede. Ralf Verschuur, projectleider van het nieuwbouwproject, schuift aan om er alles over te vertellen. “Het is een spannende stap in deze tijd maar een hele logische voor ons. Hendi is nu gevestigd in Rhenen en heeft vijf verschillende magazijnen, daardoor is het logistieke proces onnodig ingewikkeld. Straks gaan we veel tijd en geld besparen omdat het centraal geregeld is en we gaan verdubbelen qua ruimte. Daarnaast hebben we door ons brede assortiment geluk dat de handel nog op 85% doordraait, we zien alleen een verschuiving in de producten. Verkochten we eerst veel chafing dishes (warmhoudbakken voor buffetten), vliegen nu de geïsoleerde bezorgtassen de deur uit en de producten voor de thuiskoks zoals rookapparaatjes.”

Midden in het foodhart

De nieuwe locatie, het Food & Business Park in Ede, is heel bewust gekozen. “We zijn erg verbonden met deze regio, we zitten er al sinds 1934. Dan bouw je een hoop contacten op waarmee samengewerkt wordt zoals met de Technische Unie, Eriks en Oceans 3D print” vertelt Ralf. Een andere belangrijke reden om in de regio te blijven is het personeel. “Onze toppers komen allemaal hier uit de buurt. We willen dat ze ook in de toekomst bij ons blijven werken, zij zijn Hendi! Straks zitten we direct aan de snelweg A12 en is het treinstation Veenendaal-De Klomp op loopafstand. Daarmee hopen we ook meer jong-talent aan te kunnen trekken. Dat is nu lastig omdat we in de middle of nowhere zitten.”

Groen, groener, groenst

Als je het voor het kiezen hebt, dan doe je het meteen goed. Dat dacht Ralf ook bij het ontwikkelen van het nieuwe gebouw. “We bouwen volgens de eisen van het duurzame Breeam certificaat. Het gebouw is bijvoorbeeld gasloos en energieneutraal door zonnepanelen op het dak. Daarnaast krijgen we prachtige verticale tuinen aan de gevel, zo is de aanblik van het pand heel groen.”

 

Showen maar!

De showroom krijgt ook een andere insteek. In plaats van een hoop potten en pannen op rij, wordt het een belevingskeuken waar je de producten kunt uitproberen. “Bakt die pan echt zo fijn en hoe zijn de knoppen van de oven? Koks en horecaleveranciers zijn welkom om onze producten te testen” vertelt Jeffry Wiesnekker, hoofd marketing van Hendi.

Sinds een jaar werkt Hendi samen met Robert Bronwasser, industrieel ontwerper, die de klassieke producten in een nieuw jasje steekt. “Wij zijn sterk in kwalitatief goede producten maken, technisch is een product bij ons ijzersterk. Als laatste op de lijst stond het design. Door de samenwerking met Robert zorgen we dat deze kwalitatief goede producten er ook fantastisch uitzien. Een voorbeeld is de koksbrander die je in elke keuken terugvindt, deze heeft een moderne uitstraling gekregen. Straks komt alles samen in de nieuwe belevingskeuken, een moment om naar uit te kijken” glundert Jeffry.

Tools for Chefs

Hendi levert producten aan horecaleveranciers (zoals Makro en Sligro) en webshops in Europese landen en daarbuiten. Van keukenapparatuur, keukengereedschap, buffetartikelen, serviesgoed, bargereedschap tot aan barbecues, alles voor de horeca professional. Met meer dan 100 medewerkers kunnen we zeggen dat Hendi een grote vis is.

“Wij hebben een heel breed assortiment met meer dan 4.000 producten wat we kunnen leveren maar het assortiment is niet heel diep. Zo vind je bij ons bijvoorbeeld een aantal soorten borden maar wil je een bord met een blauw bloemetje erop, dan moet je verder kijken. Onze kracht zit hem juist in het brede assortiment, goede kwaliteit en een prima prijs. We investeren daarnaast veel tijd in assortiment ontwikkeling, zo voegen we jaarlijks ruim 200 nieuwe producten toe” zegt Jeffry.

Bang voor de toekomst zijn ze niet bij Hendi. “Horecaondernemers zijn heel innovatief gebleken afgelopen periode en hebben enorme passie voor het vak. Ik vind het knap hoe ze elke keer weer hun schouders eronder zetten en iets nieuws verzinnen. Daar neem ik mijn petje voor af. Wij ondersteunen hun passie met goede producten. Daarom hebben we ook de ambitie dat over 10 jaar elke chef-kok het merk Hendi kent. We zitten nu al in veel Europese landen en willen dit uitbreiden naar heel Europa. Genoeg te doen komende tijd!” zegt de enthousiaste Jeffry.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws.