Door: Martijn Schimmel
De Nederlandse barbecue naar het hoogste niveau tillen. Voor Martijn Schimmel, eigenaar en oprichter van Vuur&Rook, de ultieme uitdaging. Waar het allemaal begon als een hobby en een reis zonder bestemming, is Vuur&Rook inmiddels een internationale bekendheid in de wereld van de barbecue. Met meer dan 10.000 artikelen op de webshop, is er al geen concurrent in Europa die groter is. “De Amerikaanse low and slow barbecue-stijl is niet meer weg te denken binnen de Nederlandse barbecuewereld, maar er valt nog heel veel winst te behalen, daar gaan wij voor.” vertelt Martijn.
Langs een relatief rustige weg aan de rand van Lunteren staat de boerderij van Vuur&Rook. Boven de ingang hangt een grote banner met de tekst: Go, Go, Go… fire up the Q! Het eerste wat opvalt is dat er een gezellige drukte rondom de winkel heerst. Overal lopen klanten en werknemers door de Amerikaans ogende winkel. Binnen staan overal barbecues, pannen en vooral heel veel potten met kruidenmixen ‘rubs genaamd’ opgesteld. Direct boven de winkel zit het kantoor van het bedrijf. Daar zit Martijn, druk bezig achter 3 schermen tegelijk. Maar voor een gesprek over zijn winkel wil hij altijd wel tijd maken, dus de schermen gaan uit en Martijn begint met veel enthousiasme te vertellen.
“10 jaar geleden liep je de slager binnen voor een sjaslikje en een barbecueworstje, nu voor een picanha of procureur voor pulled pork.”
Het was niet vanzelfsprekend dat Martijn in de wereld van de barbecue aan het werk zou gaan. Hoewel hij de slagersvakschool had afgerond, werkte hij jarenlang bij Ahold. “Ik was hier op een gegeven moment zo klaar mee, dat ik besloot alles opzij te zetten en te gaan reizen”, vertelt Martijn. “Ik heb de hele wereld gezien en alles gedaan wat er op mijn bucketlist stond. Op mijn laatste reis naar Egypte ontmoette ik mijn vrouw Patricia. Zij is degene die mij het eerste duwtje richting de barbecuewereld heeft gegeven.”
Toen Martijn terugkwam in Nederland, moest hij op zoek naar een baan. Dat was nog niet zo makkelijk, geeft hij aan. “Mijn vrouw wist dat ik twee passies had, namelijk barbecueën en vlees en zei: “moet je daar niet iets mee gaan doen?” Ik heb toen een worstmachine en een gehaktmolentje gekocht en ben in de keuken gaan hobbyen. Het kostte alleen veel tijd en leverde weinig op. Ik besloot daarom de spullen via Markplaats te verkopen. Binnen no-time was alles verkocht, waardoor het idee ontstond om dat nog eens te proberen. Daar is het eigenlijk 11 jaar geleden allemaal mee begonnen.”
Ook Martijns vader heeft veel bijgedragen aan het bedrijf zoals het nu is. Martijn lacht als hij hierover begint. “Ik was geen held in school, maar mijn vader heeft er altijd op vertrouwd dat ik goed terecht zou komen. Hij heeft sinds het begin meegeholpen met de zaak en zelfs nu loopt hij hier op 72-jarige leeftijd nog twee dagen in de week rond. Het ondernemen heb ik echt van hem.”
Martijn vertelt: “In het begin waren we meer een worstenmakerij en bestond de verkoop voornamelijk uit slagerijattributen. De eerste barbecueproducten ben ik gaan verkopen doordat mijn vrouw voor haar werk veel in Amerika zat. Ik was altijd al geïnteresseerd in de Amerikaanse barbecuewedstrijden. Wanneer ik wist welke barbecueteams met hun speciale rubs hadden gewonnen, vroeg ik mijn vrouw om daar een paar doosjes van mee naar Nederland te nemen. Wij waren de eerste hier die deze rubs verkochten.” Martijn merkte dat de Nederlandse barbecue nog niet op het niveau was waar de Amerikaanse barbecue zich bevond. “Hier werd bij elk buurtfeestje wel een barbecue aangestoken, maar was iedereen tevreden met een hamburgertje of een braadworst. De low and slow barbecuestijl van de Amerikanen was hier nog helemaal niet bekend. De timing om daarop in te spelen was daardoor voor ons perfect. We hadden alleen geen idee hoe het hier zou gaan lopen.”
“Ondernemen is als tegen een berg op fietsen, wanneer je boven denkt te zijn, staat de volgende klim alweer te wachten.”
Martijn besloot om zich volledig op de barbecuewereld te storten. “Ik gaf mezelf 5 jaar om het allemaal te realiseren. Mocht het dan niet lukken, dan zouden mijn vrouw en ik er één avondje op de bank over janken en weer doorgaan. In die 5 jaar dacht ik er al een paar keer te zijn, maar steeds kwam er weer iets anders bij.” Het ondernemen is niet één rechte lijn naar boven, merkte Martijn door de jaren heen. Door altijd als eerste de nieuwste rubs, barbecues en barbecuegerechten naar Nederland te halen, groeide Vuur&Rook snel uit tot een nationale en internationale bekendheid binnen de barbecue-community. Nog steeds is dit de grootste kracht van Vuur&Rook. “Als de winnaar van een barbecuewedstrijd bekend is, wil ik de rub die zij gebruikte gister al op de webshop hebben staan, vandaar de slogan ‘Go, Go, Go…’. Hoe sneller hoe beter”, geeft Martijn aan.
Afgelopen jaar is Vuur&Rook extra hard gegroeid. Steeds meer mensen zijn in de coronatijd gaan barbecueën. Dit resulteerde voor Vuur&Rook in een enorme groei en bereidde het team steeds verder uit. Vuur&Rook bestaat sinds dit jaar uit 26 vaste medewerkers en 8 parttimers. Martijn noemt ze zijn collega’s en niet zijn personeel, dat is typerend voor hoe hij erin staat. “Zonder deze mensen was ik echt nooit gekomen waar ik nu ben. Iedereen binnen het bedrijf heeft een passie voor barbecueën. Je kunt hier iedereen vragen hoe je een sparerib klaar moet maken, dat maakt het zo leuk.”
“Wij zijn rebels en zwemmen het liefst tegen de stroom in. Soms schoppen we ook, maar wel op een gepaste manier.”
Wij zijn uniek, een hecht team, rebels en uiteraard stralen wij in alles ‘barbecue’ uit. Dat is Vuur&Rook. Mijn doel is om van dit bedrijf een echte experience te maken. Met eigen workshops in een groot Intratuin-achtig pand, waar de beste barbecueteams uit de hele wereld naar toe komen. In de afgelopen 11 jaar heeft het bedrijf zo’n grote klantenkring, of liever gezegd fanclub, opgebouwd, dat mensen uit heel Europa en zelfs de Verenigde Staten als eerste de webshop of winkel van Vuur&Rook bezoeken wanneer er een nieuwe rub bekend is. “Wij zijn te vergelijken met een dure wijnzaak. De juweeltjes, de toppertjes liggen hier, alleen hier. Voor ons is het belangrijk om alles net even anders te doen” sluit Martijn vol trots af.
Vond je dit artikel interessant? Lees ook:
Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws