Quinoa, de aardappel van de toekomst

Door: Marc Arts

‘Kie-no-aa’ of ‘kien-wah’: hoe je het ook noemt, deze superfood-hype is inmiddels een blijvertje. De laatste jaren heeft quinoa de supermarkten veroverd en sindsdien gebruiken steeds meer mensen het in salades of als vervanger van rijst of pasta. Maar… Marc Arts gaat met zijn onderneming GreenFood50 nog een stapje verder! Een compleet quinoa dagmenu van ontbijt tot avondmaal, het is mogelijk met de voedzame quinoa-ingrediënten die zij op Nederlandse bodem ontwikkelen.

Een eeuwenoud product in een nieuw jasje

“Al zo’n 6 tot 7 duizend jaar verbouwen mensen quinoa”, vertelt Marc. “Het komt oorspronkelijk uit de Andes, waar ze het al duizenden jaren in gerechten verwerken. Hier in het westen kennen we het eigenlijk pas sinds de jaren 50. Voor mij is het balletje gaan rollen in 2014, toen ik op reis was in Zuid-Amerika en een quinoa-veld bezocht. Ik hoorde toevallig over een project om quinoa op Nederlandse bodem te gaan telen. Ik heb altijd al de wens gehad om een eigen onderneming te hebben in duurzame ontwikkeling van voedingsingrediënten. Dit was dan ook een uitgelezen kans om, na 25 jaar in de voedingsmiddelenindustrie te hebben gewerkt, voor mezelf aan de slag te gaan. Het ondernemen heb ik immers van thuis uit meegekregen. Het idee was om met zo min mogelijk bewerkingen op duurzame wijze een voedzaam ingrediënt te kunnen maken, quinoa leent zich hier perfect voor.”

“Quinoa gaat dezelfde weg afleggen als de aardappel: vanuit het buitenland naar Nederland komen en zo inburgeren dat het niet meer weg te denken is.”

Bij terugkomst in Nederland pakte Marc direct zijn telefoon en kwam al snel terecht bij Dutch Quinoa Group. Zij onderzoeken samen met Wageningen Universiteit de mogelijkheden voor teelt op Nederlandse bodem. De eerste afspraken werden direct gemaakt. Dutch Quinoa Group nam de teelt op zich en GreenFood50 de verwerking tot quinoa-ingrediënten. Een vruchtbare samenwerking, dat in rap tempo maar liefst 6 verschillende ingrediënten op de markt bracht: de quinoazaden zoals we ze allemaal kennen, zetmeel, proteïnerijk meel, crisps, vlokken en pops. Intussen is GreenFood50 wereldwijd marktleider in de ontwikkeling van innovatieve quinoa ingrediënten en heeft het sinds januari 2020 ook de teelt, productie en verkoopactiviteiten van Dutch Quinoa Group overgenomen.

Veelzijdig zaadje

Quinoa is een zogenoemd ‘pseudo-graan’. Officieel geen onderdeel van de graanfamilie, maar vanwege zijn zetmeelrijke zaden een goede vervanger van granen. Eigenlijk is het zelfs beter dan gewoon graan. Het zit bomvol mineralen, vitaminen, voedingsvezels en essentiële vetzuren. En het grootste gezondheidsvoordeel: in tegenstelling tot de meeste granen bevat het hoogwaardige eiwitten die alle essentiële aminozuren leveren.

“Quinoa is ook gewoon een heel bijzonder product. Je kunt er veel meer mee dan alleen verwerken in eten. Je kunt er hele nieuwe ingrediënten van maken. Wij hebben nu bijvoorbeeld als eerste ter wereld zetmeel gemaakt.” Marc pakt er een aantal voorbeelden bij en vertelt: “Dit is bijvoorbeeld gepoft en we hebben ook crisp, dan krijg je meer bite in het product. Dat gaat bijvoorbeeld in hele mooie chocoladeproducten en we hebben ook quinoavlokken om te verwerken in vleesvervangers.”

“Wij hebben op dit moment vier belangrijke gebieden, namelijk: sportvoeding, plantaardige producten, bakkerij & zoetwaren en babyvoeding. Sinds de start in 2014 leveren wij onze producten aan topsportrestaurant Papendal, daar zijn we dan ook mee doorgegaan. Plantaardig voedsel is nu enorm in opkomst, zoals plantaardige burgers, balletjes, worsten en noem maar op. Maar wij hebben ook een zetmeel gemaakt waar je sauzen mee kunt maken. Daarnaast is quinoa een ideaal product om te verwerken in taarten, cakes en andere lekkernijen. Ons nieuwste productgroep is babyvoeding. Om dit te maken moet je voldoen aan de strengste wetten en eisen en moeten de producten voldoen aan het allerhoogste kwaliteitsniveau.”

“Hoog in het Andesgebergte is quinoa hét product om babyvoeding te maken, ik denk dat wij daar ook naar toe gaan.”

Meer eiwitten, minder vlees

“GreenFood50 is een verwijzing naar de snelgroeiende wereldbevolking. Ieder jaar komen er wereldwijd 50 miljoen mensen bij, dus de vraag naar goede voeding stijgt daardoor ook enorm”, vertelt Marc. Met de ontwikkeling van innovatieve, voedzame quinoa ingrediënten streeft GreenFood50 naar realisatie van smakelijke, betaalbare, duurzame én gezonde voeding voor een groeiende wereldbevolking. “Daarnaast zit er ook een enorme winst in het plantaardige. Wanneer je net zoveel proteïne uit dierlijk voedsel wilt halen, moet je eerst zes keer zoveel proteïne als gewas hebben verbouwd. Dat betekent dat je zes keer zoveel eiwitten van het land kunt halen, wanneer je het alleen bij plantaardig eten houdt. Ik denk ook dat vlees een steeds luxer product wordt en plantaardig de norm.”

Jonge toppers

Samen met de Wageningen Universiteit doet GreenFood50 op verschillende manieren onderzoek. Er zijn afstudeerders die hun scriptie over het onderwerp schrijven, maar ook projectgroepen die tijdens hun studie met 6 of 7 mensen voor een periode van 10 weken aan één onderwerp werken. Marc zegt: “De eerste groep die voor ons een project heeft gedaan, heeft gekeken naar onze marktpositie. Dit heeft ons heel veel nieuwe inzichten gegeven.”

“Ik vind het ook gewoon heel leuk om met jonge mensen te werken. Bij ons zitten er een aantal bij die net zijn afgestudeerd. Waar je bij veel grote bedrijven soms eerst 3 tot 5 jaar ervaring moet hebben, is hier iemand ‘QHSE-manager’ die nog niet zo lang geleden afgestudeerd is. Het is dan heel leuk om te zien wanneer dat dan ook gewoon werkt. Ook stagiaires doen bij ons gewoon werk dat mensen soms pas doen nadat ze ergens een aantal jaar werken. Wij vinden juist de energie van jonge mensen erg waardevol.”

“Een prijs winnen is leuk, maar niks is zo waardevol als nieuwe samenwerkingen aangaan”

GreenFood50 is altijd bezig met de zoektocht naar nieuwe producten. Marc geeft aan dat als er nieuwe producten zijn bedacht, ze deze eerst laten testen door de consument. “Wij nemen zelfontwikkelde prototypes van bijvoorbeeld burgers, waar onze quinoa inzit, mee naar beurzen en laten het daar proeven door productontwikkelaars. Hiermee proberen wij ze over te halen om de producten zelf te gaan maken en wij daarvoor de ingrediënten leveren. Het samenspel is voor ons daarin belangrijk.”

Quinoa erkenning

GreenFood50 heeft meerdere prijzen in de wacht gesleept voor hun quinoaproducten. Cambridge reikte de prijs voor beste technologietoepassing uit toen de organisatie nog maar kort bestond en later ontving GreenFood50 een prijs voor de innovatieve toepassing van quinoa op de Health Ingredients beurs in Frankfurt. Individueel ontving Marc de prijs voor ondernemer van het jaar. “Natuurlijk ben ik daar ook trots op, maar het werk dat ik samendoe met mijn collega’s is voor mij nog waardevoller. De internationale erkenning zorgt ervoor dat wij nieuwe samenwerkingen aan kunnen gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat quinoa de aardappel van de toekomst gaat worden. We staan nog maar aan het begin van de eindeloze mogelijkheden”, sluit Marc enthousiast af.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws