Innovatief kaashuis 2.0

Door: Teunis van der Heiden

Wanneer je binnenstap bij Van der Heiden Cheese Services in Veenendaal, schieten in het 20 meter hoge pakhuis de robotwagentjes met grote ronde kazen erop aan je voorbij. De 5 miljoen kaas die er ligt te rijpen, wordt volledig automatisch onderhouden. Alles wat te automatiseren is, heeft de eigenaar Teunis van der Heiden gedaan. We spraken met hem over zijn visie en fascinatie voor techniek.

Jong geleerd

De vader van Teunis is 50 jaar geleden begonnen met kaas verkopen aan buurtwinkels en speciaalzaken. “Als kleine jongen liep ik al tussen de kazen en keek ik met mijn vader mee. Ik vond het rijpen van de kaas altijd een fascinerend proces. Het is een natuurlijk proces waar vakmanschap bij komt kijken. Lekkere kaas krijg je als het rijpen onder de beste omstandigheden gaat zoals een goede luchtvochtigheid en temperatuur.”

 

“Oude kaas maak je niet, dat is een kwestie van wachten. Jonge kaas wordt vanzelf oude kaas.

 

Rijpklaar

De kaas wordt geproduceerd bij de kaasmakerij en na 14 dagen komt het bij Van der Heiden Cheese Services aan. Zij verzorgen het rijpingstraject. Een jonge kaas ligt gemiddeld vier weken en oude kaas een jaar. Overjarige kaas kan zelfs wel drie tot vier jaar liggen. Kaas moet soms wel twee keer per week gedraaid worden, dat was vroeger een bewerkelijke klus en nu doen ze dat geautomatiseerd. Van der Heiden verzorgt niet alleen de rijping, maar doet ook het versnijden, verpakken en transporteren van de kazen voor zowel grote als kleine kaasleveranciers. “Door de perfecte omstandigheden en beetje liefde toe te voegen, maken we de lekkerste kazen.”

 

“Alle Beemsterkaas wat je in Duitsland koopt, is hier in Veenendaal geweest.” 

 

Kaasbaas

Interesse in technologie heeft Teunis al zijn hele leven. Tel daarbij op dat arbeid steeds duurder en schaarser wordt. Daarnaast heb je te maken met ziekte en vakantie van medewerkers. Dat zette Teunis aan het denken om het roer om te gooien. “Wij hebben te maken met eenvoudig werk en daar is het helemaal lastig om mensen te vinden. Plus dat je kennis in de organisatie moet houden, dat is ook een uitdaging. Toen ben ik het automatiseren gaan uitwerken en hebben we een innovatief pakhuis 2.0 gebouwd. De kazen worden automatisch ontvangen en opgeslagen in onze automatische rijpingshuizen, automatisch gedraaid, ingesmeerd, merk en leeftijd label aangebracht en luchtdicht verpakt voor transport.”

 

“Voor de verbouwing hadden wij 25 mensen werken. Na de automatisering zijn we ruim twee keer zo groot geworden en werken we met 30 man.”

 

Plasticvrije korst

Teunis neemt zichzelf elk jaar voor een groot innovatieproject op te pakken. Nu het geautomatiseerde pakhuis staat, heeft hij weer ruimte om zich bezig te houden met een nieuwe uitdaging. “Ik geloof in een nieuwe verpakkingsmethode waarbij we de kaas niet meer verpakken in parafine. Nu gebruiken we dat om een luchtdichte korst te creëren, alleen het blijft toch aardolie product. Er is een alternatief, softfolie, waar de kaas in verpakt wordt en na gebruik ook gerecycled kan worden. Ik denk dat over vijf jaar 80% van de kazen, met bestemming export, zo verpakt gaat worden.”

Op de vraag of Teunis het niet spannend vindt om zijn nieuwe ideeën uit te werken zegt hij: “Met idee voor deze verpakkingsvorm loop ik al 10 jaar rond, echter we zijn het idee afgelopen jaren gaan uitwerken omdat toen de markt er klaar voor was. Soms moet je wachten op het juiste moment, duurzaamheid leeft nu en daar sluit deze nieuwe verpakkingsvorm goed bij aan. Maar je weet het natuurlijk nooit zeker.”

 

 

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws