NEON Food Bijeenkomst 4

Datum: donderdag 17 januari 2019   |   Tijd: van 16:00 tot 20:00   |   Locatie: Smaakpark, Ede

Op 17 januari was de vierde bijeenkomst van NEON! De vierde NEON bijeenkomst was in het Smaakpark in Ede. We hopen dat u veel heeft geleerd over consumentenvoorkeuren en het gedrag van consumenten. De avond was druk bezocht en we hebben enthousiaste reacties gehad van bezoekers. Dat neemt niet weg dat we ook weer wat geleerd hebben, lessen die we zullen benutten om de volgende bijeenkomsten (nog) beter te maken. Bedankt voor uw komst en hopelijk tot de volgende NEON bijeenkomst op 10 april 2019 met als thema ‘Circulair ondernemen in Agrofood’.

TERUGBLIK

We begonnen de indrukwekkende film over het World Food Center (WFC). Hierin wordt duidelijk dat het WFC dé plek gaat worden waar gewerkt wordt aan de voedselvraagstukken van de toekomst. Leon Meijer en Victoire de Wild gaven toelichting over het WFC en het onderzoeksprogramma. De andere sprekers namen u mee in de voorkeuren en gedrag van consumenten. Het blijkt dat dé consument niet bestaat en de omgeving veel meer van invloed is dan wij denken. Essensor test dit via smaakonderzoek. En Unilever ontwikkelt producten zoals de vegetarische rookworst door gericht proefproducten uit te proberen bij kleine groepen consumenten.

NEON is het NEtwerk voor en door ONdernemers dat start in het kennishart van de Food Valley: Ede en Wageningen. Het is voor ondernemers en bedrijven die bezig zijn met agri en food: van bakkers tot pluimveehouders en van kennisinstituten tot transporteurs.


Dit stond er op het programma tijdens deze bijeenkomst:



NEON Food Bijeenkomst 4

Wethouder Leon Meijer van gemeente Ede neemt u mee in de voortgang van de ontwikkeling van het World Food Center. De plannen voor de ‘Experience’ en het bijbehorend onderzoeksprogramma zijn in een vergevorderd stadium en de ‘reis’ die de consument aflegt is op een mooie manier in beeld gebracht.

NEON Food Bijeenkomst 4

Onderzoeker Victoire de Wild leg uit hoe we gezondere en duurzame voedselkeuzes de norm kunnen maken. In het onderzoeksprogramma dat in het World Food Center (WFC) komt, staat die vraag centraal. Ook laat Victoire zien hoe je als ondernemer aan het onderzoeksprogramma kunt deelnemen!

NEON Food Bijeenkomst 4

Eva van den Broek (WUR, TiFN) laat zien hoe je wetenschappelijke bevindingen in de praktijk brengt. Eva helpt organisaties betere gedragsprikkels te ontwerpen, zodat consumenten duurzamere keuzes kunnen maken. Haar ambitie is om beleidsmaatregelen net zo grondig ‘in het wild’ te testen als een nieuwe chipssmaak. Tijdens NEON 4 bespreekt ze concrete voorbeelden die je als ondernemer direct kan implementeren.

NEON Food Bijeenkomst 4

Ad Kemps van Cooperate Livestock Production geeft een inkijkje over hoe hij kennis over consumentengedrag in de praktijk toepast. Ad gaat in op de dierenwelzijnstrend en de voorkeuren van consumenten om bewuster en diervriendelijker te eten.

NEON Food Bijeenkomst 4

Peter Haring, Ecosystems Director Foods bij Unilever, vertelt over de laatste ins- en outs van hun trendstudies. Tijdens NEON 4 laat Peter met de vegetarische rookworst zien hoe Unilever inspeelt op consumentenvoorkeuren.

NEON Food Bijeenkomst 4

Wim Vaessen van Essensor legt uit hoe je door goed te testen en contact te houden met je consument kan voorkomen dat een product of dienst niet werkt. Ook geeft hij een inkijkje in kwalitatief onderzoek onder consumenten voor de kleine ondernemer.