Liever een nieuwe machine, dan een nieuwe auto!

Door: Wilco Brinkhorst

Een echt familiebedrijf dat al 65 jaar zijn roots in Ede heeft liggen. Een verhaal over ambacht in het groot, degelijk ondernemerschap en gestage groei. Begonnen als poeliersbedrijf in het centrum van Ede en uitgegroeid tot landelijke organisatie die uniek is in zijn soort. “We zijn het verlengstuk van de keuken, dat houden we altijd voor ogen en daar is alles binnen ons bedrijf op ingericht.”

Van postbode naar poelier

We staan voor het W&G Brinkhorst pand in De Klomp, met rondom de landerijen en waar straks het food en businesspark zal verrijzen. “De poelierswinkel werd te klein en dat bracht ons hier op dit terrein. We begonnen met 40m2 en nu is het toch alweer 2800m2 aan productieruimte. We werken met ca 70 medewerkers. Daarnaast hebben we in Best een locatie. Dat doet mijn broer Victor en daar werken ca 60 medewerkers.” Victor & Wilco Brinkhorst hebben het vak van jongs af aan vanuit huis meegekregen. “Vader Brinkhorst was ooit postbode en als hij post bezorgde bij de boerderijen, nam hij de kippen die klaar waren voor de slacht mee. De volgende dag bracht hij ze geplukt en geslacht weer terug. Op het Museumplein in Ede waar nu Villa Brutus gevestigd is, startte hij samen met zijn vrouw met de poelierswinkel, waar deze zeker tot begin jaren 90 zat. Het was een echte ondernemer in hart en nieren, want met het ziekenhuis en de kazernes in de omgeving zag hij daar een kans. Hij dacht, wat we in het klein kunnen, kunnen we ook in het groot. Eerst leverde hij eens in de vier weken, maar het werd al snel meer en meer.

Stootvast

Nog steeds zorgen onder andere de ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en andere grootkeukens voor de helft van de omzet. Dat betekent dat met het uitbreken van de huidige crisis de omzet van de horeca wegviel, maar dat we hiermee nog steeds de stabiliteit in ons bedrijf wisten te houden. “Daarop hebben we direct kunnen schakelen, door af te schalen in onze flexibele schil. Want je kunt je voorstellen dat we in de afgelopen 65 jaar meer dan een uitdaging hebben meegemaakt. We zijn opgevoed met het idee om niet te overhaasten, de stappen die je neemt goed te overzien en zo hebben we eigenlijk altijd een gestage groei gekend. Stap voor stap hebben we zo ons bedrijf opgebouwd, steen voor steen. We zijn stabiel en kunnen tegen een stootje, hoewel deze crisis voor onze markt een enorme stoot is natuurlijk.”

“Voor 6 uur ‘s ochtends besteld, dezelfde dag in huis.”

Razende snelheid

“Voeding is een stabiele haven, we eten drie keer per dag. Op de onzekerheden kun je je als bedrijf inrichten. Wij zijn breed georiënteerd en vraaggericht. Wij maken wat de klant vraagt.” Zo op het eerste gezicht lijkt het voor een buitenstaander inefficiënt, maar we hebben nauwelijks voorraad. Dus met het uitbreken van de crisis hoefden we nauwelijks iets weg te gooien. Hetgeen wat besteld wordt, dat wordt ook gemaakt. Kip heeft maar een korte houdbaarheid, dan is snelheid en transport heel belangrijk. We zorgen ervoor dat ons verse product zo snel mogelijk bij de klant is. Dus een optimaal en efficiënt productieproces is van uitermate groot belang. Voor 6 uur ‘s ochtends besteld, dezelfde dag in huis. Dat betekent efficiëntie ten top.”

Wens van de chef

Bij W&G Brinkhorst komen de geslachte vleesdelen binnen en dan daarna wordt het vlees door ze gesneden en bewerkt. Wij leveren toegevoegde waarde. Neem nou de prijs van een kilo kip, er is er altijd wel een die nog lager kan. Daarmee ben je altijd afhankelijk van de grillen van de markt. Vanuit die gedachte is het maatwerk ontstaan. Zeg maar wat je nodig hebt, wij leveren het. Als een klant een bepaalde grammage wil of het per stuk verpakt wil hebben, dan kan dat. Ook klant eigen-recepturen is voor ons geen probleem. Daar zijn we volledig op ingesteld.”

“Chef-koks dagen we uit om een gerecht te maken met ons product.”

RAW, PURE, FRESH

Inmiddels kent W&G maar liefst 7500 producten, die te onderscheiden zijn in drie doelgroepen. RAW, waar de chef met grote delen zelf aan de slag gaat. PURE, wij doen de voorbereiding en de chef geeft finishing touch. FRESH, de basis voor elke grootkeuken. “Met het garen van vlees zijn we een aantal jaar geleden begonnen. Daarmee kwamen we tegemoet aan de vraag vanuit de zorg. Inmiddels leveren we deze producten ook aan de horeca. Een gevleugelde uitspraak hier is dan ook; we zijn het verlengstuk van de keuken. Zo zijn ook onze speciale amuses ontstaan. Het is een ambachtelijk product met veel liefde ontwikkeld en gemaakt. We dagen regelmatig ook chef-koks uit om een gerecht te maken met ons product, zij doen dan suggesties en wij kijken of we het op kunnen nemen in ons assortiment. Het is niet aan ons om te zeggen wat men moet maken. De creativiteit is aan hen, maar we geven wel ideeën en gemak.”

Honkvaste relaties

Dat het werkt blijkt ook wel, want sommige klanten zijn inmiddels 40 jaar klant. Van oudsher bedienen we bijvoorbeeld al het Koetshuis, Buitenzorg en het ziekenhuis. We hebben een echte relatie met onze klanten. Maar niet alleen met onze klanten, ook ons personeel is ook honkvast. We zijn echt een familiebedrijf en dat merk je in alles.” Niet alleen Victor en Wilco zijn familie, er werken meer families in het bedrijf. “We hebben een tweeling, vader en zoon en broer en zus in het bedrijf. Of mijn drie kinderen later in het bedrijf komen, dat laat ik aan hen. Ze mogen zelf hun keuze maken. Het enige wat ik kan zeggen is dat het een prachtig vak is.”

“Liever een nieuwe machine, dan een nieuwe auto.”

“Regelmatig ben ik zelf op de werkvloer te vinden. Ik werk graag mee met de verschillende medewerkers. Dat houdt me scherp en ik vind het prachtig om te doen. Zo houd je feeling met het vak en de mensen. Elke dag investeer ik in m’n bedrijf. Innovatie is buitengewoon belangrijk om voorop te blijven lopen. We blijven altijd investeren in nieuwe bereidingsmachines. Als we iets kunnen verbeteren, dan doen we dat. Liever een nieuwe machine dan een nieuwe auto, zeg ik wel eens. Daardoor kunnen we de snelheid aan en blijven we vooroplopen.”

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws