Koffie zonder koffie

Door: David Klingen

Klinkt gek, koffie produceren zonder gebruik te maken van koffie. Maar David Klingen, oprichter van Northern Wonder, ontwikkelt samen met zijn team een nieuw soort koffie die eigenlijk geen koffie is. Met behulp van slimme technologieën en het gebruikmaken van lokale producten wil Northern Wonder op een duurzame wijze impact maken in de wereld van koffie. Samen met de Wageningen University en Univeristeit van Amsterdam is Northern Wonder op zoek naar het Eureka-moment voor een Koffie zonder koffie.

Zodra we bij Northen Wonder aanschuiven, wordt er een warm zwart oplosbaar drankje neergezet. Dit is dus dé koffie die geen koffie is en het ruikt goed. “Het smaakt best ‘koffie-achtig’, maar er zitten ook plantaardige tonen in. Deze oplosbare poeder is al langere verkrijgbaar in verschillende supermarkten onder de naam ‘Chikko Not Coffee’ en is de eerste stap richting een koffieloze koffie. Wij willen een product maken dat nog veel koffie-achtiger smaakt, daar zijn we nu druk mee bezig om te ontwikkelen” geeft David aan. Ik wil een drankje dat dezelfde beleving geeft als echte koffie.

Samen met zijn jeugdvriend Andreas Giel en compagnons Onno Franse & Bas Franse, heeft David Northern Wonder opgericht. Samen zijn ze een zoektocht gestart naar een betere wereld, waarbij het verminderen van ontbossing door koffiebonenplantages het doel is.

“De wereld een stukje beter maken, is een vuurtje dat in mij brand.”

Smaakvol cafeïne ritueel

Waarom koffie? “Koffie is het opkomende zorgenkindje wat betreft wereldwijde ontbossing. In het nieuws wordt daar niet of nauwelijks over gesproken, omdat palmolie- en sojaplantages een nog grotere impact hebben en eerst opgelost moet worden. Daarna zijn de koffiebonenplantages pas aan de beurt. Voor koffie zijn er alleen nu nog geen alternatieven. Je kunt wel theedrinken of een watertje, maar mensen vinden koffie gewoon heel chill om drie redenen: het is lekker, er hangt een ritueel omheen en er zit cafeïne in. De drie componenten ‘smaak, ritueel en cafeïne’ zijn voor koffiedrinkers het meest belangrijk. Het doel is om die drie aspecten van koffie intact te houden. Het kan alleen nog wel een tijd duren voordat onze drank daar is, waar we willen zijn” vertelt David.

Ghee ondernemer

David is een echte ondernemer. Hij is begonnen met het ontwikkelen en verkopen van geklaarde boter, beter bekend als ghee. Waar zijn moeder dit vroeger thuis altijd al maakte, zag hij een kans om dit groter aan te pakken. Inmiddels is deze geklaarde boter in meer dan 30 landen wereldwijd verkrijgbaar. Hoewel het succes van dit product groot is, brandde het vuurtje in David om een product op de markt brengen dat werkelijk ook maatschappelijke impact met zich meebrengt.

David introduceerde zijn nieuwe koffie die geen koffie is aan zijn netwerk. Hoewel zo heel nieuw is het product eigenlijk niet, want vroeger bij hem thuis werd er al alternatieve koffie gedronken. In eerste instantie was de ‘koffie’ een beetje als een side business, want ghee is de hoofdmoot. “Maar ik wil dit koffie alternatief naar een hoger plan brengen en verwacht dat dit de komende 10 jaar echt mijn ding gaat zijn.” 

Koffiepuzzel

David komt zelf uit Amsterdam, maar heeft bewust gekozen om met Northern Wonder naar het World Food Center in Ede te gaan. Hij geeft aan dat als je het als Amsterdams bedrijf doet, draait het alleen maar om marketing. “Wij zijn een echt technologiebedrijf. De kennis vanuit de regio is de reden waarom Northern Wonder hier veel beter tot zijn recht komt.” Het is dan ook niet zo gek dat ze een samenwerking met de Wageningen Universitity & Research zijn aangegaan. “Samen met de universiteit zijn we op zoek naar dé voedselcombinatie dat het Eureka-moment voor een koffie zonder koffie moet opleveren. We kijken naar combinaties tussen alle niet tropische eetbare planten en met name naar producten die dichtbij huis te verkrijgen zijn” geeft David aan. Het klinkt als een hele puzzel om de juiste koffiesmaak te vinden “Het onderzoek staat nu nog in de kinderschoenen, waardoor het alle kanten op kan gaan. Daarom willen wij ook graag samenwerken met mensen en bedrijven die iets zien zitten in dit vraagstuk.”

“Zonder groots denken is de impact heel beperkt”

Northern Wonder werkt naast de WUR ook samen met de Universiteit van Amsterdam (UVA). Zij doen onderzoek naar de daadwerkelijke impact van ontbossing door het verbouwen van koffiebonen. Er zijn nu 3 afstudeerders bezig die onderzoek doen naar de verschillende types ontbossing en welke impact dat heeft op de biodiversiteit in de wereld. “Het verhaal van ontbossing door koffie gaan we van de daken schreeuwen zodra het onderzoek is afgerond en dat kan ook met een goed onderbouwd verhaal vanuit het onderzoek.”

Next new wave

Het doel van Northern Wonder is om echt impact te maken wereldwijd. “Wij willen in de kantines van Greenpeace komen te liggen. Ze eten daar misschien al geen vlees en drinken geen zuivel meer, maar elke ochtend zitten ze daar wel aan de koffie, omdat ze niet beseffen dat dit de next new wave gaat zijn. Daar een plek te kunnen veroveren is ons ultieme doel. Streven naar succes en het ontvangen van applaus geeft een kick en ik hoop dat dit ook gaat lukken met onze koffie zonder koffie.”

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws