Gezonde maaltijden uit de muur

Door: Sven Schimmel

Binnenkort staan er healthy take away machines in de regio waarbij je gezonde maaltijden uit de muur kan halen. Eigenlijk is het heel bijzonder dat dit nog niet eerder was bedacht. In samenwerking met lokale boeren en cateraars presenteert Fast Good Meals verrassende menu’s voor een snelle gezonde maaltijd. Ze vinden namelijk dat we niet in een wereld kunnen leven met alleen maar ongezonde fastfood. Dus hoog tijd voor verandering.

Druk, druk, druk

In de Roots Innovation Hub in Ede hebben de ondernemers van Fast Good Meals een kantoor bemachtigd. Het ziet er prachtig uit met veel hout, groen en subtiele neonverlichting. Het meest opvallende is de jonge ondernemer die achter het bureau zit. Sven Schimmel is zijn naam, 27 jaar oud en hij weet precies wat hij wil. Hij brandt meteen los: “Je kent het allemaal wel, drukke baan, studie erbij, gezinsleven, druk, druk, druk. Dan schiet het koken er wel eens bij in. Prima om een maaltijd te bestellen, maar gezonde maaltijden ho maar. Dat kan toch niet in de Foodvalley regio? Daar moet verandering inkomen.” Fast Good Meals is gestart, puur vanuit hun eigen vraag naar gezonde afhaalmaaltijden. “Maar we weten zeker dat er meer vraag naar is” vertelt Sven.

Drive. Pay. Eat.

Op hotspots in Ede komen Fast Good Booths. Dit zijn vershoudmachines, waarin verse, gezonde maaltijden worden aangeboden. Per week zijn er zeven verschillende maaltijden waaruit je kunt kiezen, van vegetarisch, halal, Indisch tot oma’s stampotje. Alle recepten zijn mogelijk, zolang ze maar gezond en lekker zijn. De prijzen liggen rond de tien euro per maaltijd. Sven merkt op: “We zien dat er enorm veel gezonde initiatieven zijn op B2B-niveau. Echter zijn er maar weinig initiatieven voor burgers om op een echt duurzame manier te eten. Denk aan verpakkingen, verkorte keten, lokale inkoop en samenwerkingen. Met de Fast Good Booths moeten al deze principes samenkomen.”

Sven werkt samen met een lokale cateraar en voedingsdeskundige die alle gerechten samenstellen. “Maar liefst 80% van de ingrediënten komt van lokale leveranciers. We hebben prachtige bedrijven in de omgeving waar gezond eten vandaan komt, zoals bijvoorbeeld Boer Bart van Ecofields” vertelt Sven.

Goed voor iedereen

De maaltijden zijn zo vers dat ze tot vijf dagen goed blijven. Wanneer ze na drie dagen in de booth niet verkocht zijn, dan zijn voor de minderbedeelde gezinnen uit de omgeving. Door een softwarekoppeling vanuit de machines, is het mogelijk om SMS’jes te sturen naar gezinnen die ingeschreven staan en waarmee zij gratis een maaltijd kunnen afhalen bij één van de locaties. Zo proberen we ervoor te zorgen dat gezond voedsel voor iedereen beschikbaar wordt. Daarbij zorgt het er ook voor dat de foodwaste wordt geminimaliseerd” vertelt Sven.

Als je idee niet op een half A4 past, dan is het geen goed idee.

Succes is een keuze

In 2020 is het bedrijf gestart en ze staan in de startblokken om een jaar lang een pilot in Ede uit te rollen. Afgelopen jaar heeft de onderneming aan een sterke propositie gewerkt. Sven zegt: “Als je idee niet op een half A4 past, dan is het geen goed idee. Wij schoten in het begin ook alle kanten op. Je leert keuzes te maken. Zo kiezen we er nu bewust voor om de maaltijden niet thuis te bezorgen. Wij willen zichtbaar zijn op locaties waar veel verkeer langs komt, zoals tankstations en stations. Onderweg naar huis pik je zo makkelijk een maaltijd op.”

Het CHE-campusterrein is de startlocatie voor de eerste booth. Gemeente Ede moet de laatste klap geven op de vergunningen en dan kunnen ze gaan verkopen. Sven: “Je moet een lange adem hebben, want het proces van idee tot uitvoering duurt toch wat langer dan ik in eerste instantie had bedacht. In ons enthousiasme hadden we allang de eerste Booths geplaatst. Alleen zijn we daarin afhankelijk van anderen, dus dan moet je schakelen. Zoals gezegd is zijn we bezig met een pilot, daaruit gaat blijken of het een succes gaat worden. Je moet het risico durven nemen. Dus we doen er alles aan om zo snel mogelijk de markt op te kunnen.”

Kantoorkantine 2.0

Het concept is schaalbaar en de intentie is om eerst de Regio Foodvalley van Nederland te dekken met deze booths. Vervolgens is de rest van Nederland aan de beurt. Ze werken met zogenaamde ‘dark kitchens’, keukens die de maaltijden onder de naam van Fast Good Meals bereiden. Door de vastgelegde recepten kunnen ze de kwaliteit blijven garanderen. De data die gegenereerd wordt, gaat ze inzicht geven welke maaltijden favoriet is. Op basis daarvan kunnen de voorraden goed afgestemd worden en dat heeft ook weer effect op food waste. “In de toekomst willen we ook ontbijt en lunch gaan aanbieden. Als ondernemers hun locatie beschikbaar willen stellen voor de Booth, dan zien we dat wel als de toekomst van de kantoorkantine. Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat een ongezonde lifestyle één van de hoofdredenen is van het ziekteverzuim binnen bedrijven. Wij zien zeker een toekomst waarin een Fast Good Booth de vervanging wordt van de ongezonde ‘bedrijfskantine snacks’. Maar dat is de toekomst, nu eerst zo snel mogelijk live!”

 

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON food ondernemersnieuws