Foodrobots maken een spurt!

Door: Ariane Buining

“De voedselindustrie liep wat achter met de robotisering maar we zien nu een enorme spurt. We vragen de klant ons uit de dagen, vertel me wat je probleem is en wij zorgen voor een innovatieve robot” zegt Ariane Buining van Codian Robotics uit Ede. Codian Robotics produceert industriële pick & place robots voor snelle bewegingen, zogenoemd de delta robots. Een van de nieuwste innovaties die Codian heeft ontwikkeld is een robot die de sla plukt, de aardappelen oogst en de asperges steekt.

Legoblokjes

Codian Robotics heeft inmiddels al 105 verschillende modellen ontwikkeld. De robots zijn te vergelijken met de legoblokjes structuur, door verschillende blokjes met elkaar te combineren kun je zo elke robot maken die past. Trail and error is de werkwijze van Codian Robotics. Dat kan ook niet anders in deze markt waar nog weinig informatie bekend is of wordt gedeeld. Ariane: “Bij ons staat openheid juist met stip op een, wij delen graag informatie. In onze branche zijn we echt een vreemde eend in de bijt. Onze concurrenten zijn groot en log, wij zijn klein en flexibel. Dat zie je terug in de time to market. Wij kunnen een robot binnen een half jaar ontwikkelen, bij onze concurrent is het twee tot drie jaar. We blijven innoveren en gaan voor het beste resultaat. Zo hebben we ook zelfs nergens patenten op, omdat we geloven in innoveren. En als een concurrent een beter product heeft voor mijn klant, dan zal ik dat aanbevelen. We gaan voor de best mogelijke oplossing; de relatie met de klant is dan voor het leven.”

Top 3 van de wereld

“Freek Hartman, de eigenaar van Codian Robotics, is engineer en begonnen met machines maken. Dit zijn sinds 2011 alleen nog maar robots geworden. Freek had samen met een stel jonge jongens het idee dat ze het beter kunnen. En dat bleek ook zo te zijn, want met de delta robot heeft Codian Robotics de derde plek in de wereld veroverd.” vertelt Ariane trots. “Wij zijn technisch en innovatief tot heel veel in staat. Maar zelf ben ik overigens helemaal niet technisch, maar ik kom uit de marketing en sales. Daardoor kijk ik anders naar zaken en stel ik aan de lopende band frisse vragen. Maar de kernvraag die ons 16 koppige team zich elke dag stelt is; hoe kunnen we het nóg beter doen? Daarom werk ik ook heel graag met stagiaires. Die kijken met hele andere ogen naar de materie en ik wil altijd dat ze alles wat ze zien aan mij terugkoppelen. Zo blijf je altijd openstaan voor de ontwikkelingen.”

“De concurrent zag de machine en wilde er 10 bestellen.”

Een trouw blaadje sla

Codian Robotics heeft een robot die volledig geautomatiseerd sla oogst en dit product is gezamenlijk ontwikkeld met een teler. “De concurrent zag de machine en wilde er 10 bestellen maar dat doen we niet. Wij zijn buitengewoon trouw aan onze klanten. We hebben samen het hele proces doorlopen en deze relatie is heel belangrijk. Misschien zou het meer geld kunnen opleveren, maar dat geeft ons geen goed gevoel.” zegt Ariane. Zo is Ariane met haar team ook tot een nieuwe robot gekomen voor de visindustrie. Ze werden benaderd met een vraag of het snijden, wat nu handmatig met een mes wordt gedaan, ook door een robot gedaan kan worden? “Ik dacht, geen idee maar dit is een leuke uitdaging. Ik ben een optimist, als je het kunt dromen, dan kun je het waarmaken. Het kost tijd maar als je echt wil, dan kun je het zeker” vindt Ariane.

Voordat het koud wordt, moet je gaan breien

De hele bedrijfstak is in ontwikkeling. Er is een fantastische welvaart, iedereen wil consumeren. Om de haverklap ontstaan er hippe dingen maar het probleem is de arbeidsmarkt. Er zijn handjes nodig en dat is lastig. Dus je moet slim automatiseren. Als je automatiseert kun je meer doen aan de service. De afgelopen maanden hebben weinig impact op de branche gehad. Tijdens de crisis hebben de supermarkten op volle toeren gedraaid. De robots en onderdelen zijn van kritisch belang voor de klanten om voedsel te kunnen blijven produceren, verpakken en verschepen, zodat de supermarkten over voldoende aanbod blijven beschikken. Onze leveranciers konden de vraag niet aan want de consument bleef kopen. “Het is belangrijk om achterover te leunen en het grote geheel te aanschouwen. Daarmee krijg je een visie en ga je niet achter trends aan. Dan ben je altijd te laat. Nog voordat het koud wordt, moet je alvast gaan breien. Je moet achterstevoren denken,” aldus Ariane.

“Er zijn miljoenen koekjes doorheen gevlogen!”

Keep it simple

“De komende jaren zal er alleen nog maar meer gerobotiseerd worden. Dus qua afzet zijn er legio mogelijkheden, er zijn nog zoveel sectoren waar we nog aan de slag kunnen. Daarnaast geloof ik nog meer in de flexibiliteit in de branche. Als we nu een robot kunnen bouwen waar je in het voorjaar asperges mee kunt steken en daarnaast ook nog sla mee kunt plukken en de aardappels oogsten. Hoe gaaf zou deze duurzame oplossing zijn, want dat betekent dat je niet één machine koopt die je maar een paar keer per jaar gebruikt. Dus laten we de hokjes wegdenken, de overeenkomsten matchen en samen de verschillen overbruggen. En samen geld verdienen.”

De ROI van een robot ligt tussen de 6 en 8 maanden. Het is een flinke kapitale investering, maar dat verdien je terug. “De kwaliteit zie je ook terug doordat wij met het KISS-principe werken: keep it simple, stupid. Hoe simpeler, hoe beter de robot werkt. Het simpel houden is vaak het lastigste maar het lukt. We hadden laatst een klant die belde voor onderhoud. De machine is uit 2014 en had nu pas voor het eerst onderhoud nodig. Er zijn miljoenen koekjes doorheen gevlogen. Dat is mooi! Vaak weten we niet eens wie onze klanten zijn, omdat we een onderdeel leveren van een totale machine. Maar vanuit Ede staan we altijd voor iedereen klaar, of je nu 1 of 800 robots hebt gekocht.”

 

Vond je dit artikel interessant? Lees ook:

Lees alle artikelen op NEON Food Ondernemersnieuws